عنوان : ( تاثیر نظامهای اطلاعاتی بر شکل گیری مدل های ذهنی کاربران کتابخانه های دیجیتالی )
نویسندگان: رضا رجبعلی بگلو , سیدرحمت اله فتاحی , مهری پریرخ ,چکیده
هدف: هر یک از بررسی تبیین تأثیرپذیری مدلهای ذهنی کاربران نرمافزارهای کتابخانههای دیجیتال از تجربههای استفاده از سایر نظامهای اطلاعاتی (پایگاههای اطلاعاتی، فهرستهای رایانهاینرمافزارهای کتابخانهای، موتورهای کاوش، شبکههای اجتماعی، و وبسایتها). روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش کاربردی با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبه نیمهساختاریافته و برپایه نظریه وسیله- هدف انجام شد. جامعه پژوهش شامل دو گروه بود: 1) سه نرمافزار کتابخانه دیجیتالی که شامل آذرخش، پاپیروس، و ثنا بهعنوان نمونه انتخاب شدند. 2) کاربران نهایی: تعداد اندکی از 16 نفر کاربری که تجربه یکساله استفاده از این نرمافزارها را داشتند، به روش گلوله برفی و بقیه با معرفی کتابداران، انتخاب شدند. یافتهها: گوگل، فیسبوک، و فهرست رایانهاینرمافزار کتابخانهای سیمرغ بیشترین تأثیر را بر مدلهای ذهنی کاربران وداشتند و ویژگیهای مورد انتظار کاربران نیز، بیشتر تحت تأثیر موتورهای کاوش و شبکههای اجتماعی قرار داشتبود. نتیجهگیری: مدلهای ذهنی کاربران، درهمکنشی از تجربههای فراگیر آنها در استفاده از سایر محیطها یا نظامهای اطلاعاتی بهویژه گوگل است. بنابراین، طراحان نرمافزارهای کتابخانه دیجیتالکتابخانههای دیجیتال میتوانند از برخی کارکردها و قابلیتهای سایر نظامهای اطلاعاتی برای ارتقای کارآمدی نرمافزارها و افزایش رضایت کاربران بهره ببرند.
کلمات کلیدی
تأثیرپذیری مدل ذهنی؛ نرمافزار کتابخانه دیجیتال؛ نظام اطلاعاتی؛ موتور کاوش@article{paperid:1063855,
author = {رضا رجبعلی بگلو and فتاحی, سیدرحمت اله and پریرخ, مهری},
title = {تاثیر نظامهای اطلاعاتی بر شکل گیری مدل های ذهنی کاربران کتابخانه های دیجیتالی},
journal = {مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات},
year = {2016},
volume = {27},
number = {2},
month = {September},
issn = {2252-0503},
pages = {21--39},
numpages = {18},
keywords = {تأثیرپذیری مدل ذهنی؛ نرمافزار کتابخانه دیجیتال؛ نظام اطلاعاتی؛ موتور کاوش},
}
%0 Journal Article
%T تاثیر نظامهای اطلاعاتی بر شکل گیری مدل های ذهنی کاربران کتابخانه های دیجیتالی
%A رضا رجبعلی بگلو
%A فتاحی, سیدرحمت اله
%A پریرخ, مهری
%J مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
%@ 2252-0503
%D 2016