رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی, دوره (9), شماره (2), سال (2017-9) , صفحات (199-218)

عنوان : ( تأثیر تعدیل تجهیزات ورزشی بر اکتساب و یادداری مهارت حرکتی در کودکان 9 تا 10 ساله با تأکید بر ظرفیت حافظة کاری )

نویسندگان: محسن افروزه , مهدی سهرابی , علیرضا صابری کاخکی , سبحان سبحانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعدیل تجهیزات در اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان 9 تا 10 ساله با تأکید بر ظرفیت حافظة کاری بود. 40 دانش آموز پسر به طور تصادفی انتخاب و براساس آزمون حافظة فراخنای ارقام وکسلر، به چهار گروه تعدیل تجهیزات و تجهیزات استاندارد، با ظرفیت حافظة کاری بالا و پایین تقسیم شدند. از قوانین مین یبسکتبال ب هعنوان مرجع استفاده شد. مرحلة اکتساب شامل 10 جلسه و هر جلسه 4 بلوک و هر بلوک 15 کوشش بود، از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال ایفرد به عنوان پیش آزمون و آزمون اکتساب استفاده شد و پس از 2×2× یک هفته، آزمون یادداری به عمل آمد. در مرحلة اکتساب، نتایج تحلیل واریانس سه عاملی مرکب 2 آزمون) با اندازه گیری مکرر نشان داد که اثر تعاملی بین حافظة کاری (بالا و پایین) و آزمون × حافظة کاری × (تجهیزات (پیش آزمون و پس آزمون) بر عملکرد معن ادار است. همچنین اثر تعاملی بین تجهیزات (استاندارد و تعدی لشده) و آزمون (پیش آزمون و پس آزمون) بر عملکرد معن ادار است. درحالی که اثر تعاملی حافظة کاری، تجهیزات و آزمون بر عملکرد حافظة کاری) نشان داد که اثر × 2 (تجهیزات × معن ادار نیست. در مرحلة یادداری، نتایج تحلیل واریانس دوعاملی مرکب 2 اصلی و تعاملی حافظة کاری و تجهیزات بر عملکرد در مرحلة یادداری معنا دار است. نتایج نشان داد که اثر استفاده از تجهیزات در سطوح حافظة کاری بر عملکرد در هر دو مرحلة پیش آزمون و پس آزمون یکسان است. همچنین به نظر می رسد که اثر تجهیزات تعدیل شده بر عملکرد در آزمون یادداری در کودکان با حافظة کاری پایین بهتر از کودکان با حافظة کاری بالاست.

کلمات کلیدی

, اکتساب و یادداری, تعدیل تجهیزات, ظرفیت حافظة کاری, مهارت حرکتی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1064044,
author = {افروزه, محسن and سهرابی, مهدی and صابری کاخکی, علیرضا and سبحان سبحانی},
title = {تأثیر تعدیل تجهیزات ورزشی بر اکتساب و یادداری مهارت حرکتی در کودکان 9 تا 10 ساله با تأکید بر ظرفیت حافظة کاری},
journal = {رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی},
year = {2017},
volume = {9},
number = {2},
month = {September},
issn = {2008-9333},
pages = {199--218},
numpages = {19},
keywords = {اکتساب و یادداری، تعدیل تجهیزات، ظرفیت حافظة کاری، مهارت حرکتی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تأثیر تعدیل تجهیزات ورزشی بر اکتساب و یادداری مهارت حرکتی در کودکان 9 تا 10 ساله با تأکید بر ظرفیت حافظة کاری
%A افروزه, محسن
%A سهرابی, مهدی
%A صابری کاخکی, علیرضا
%A سبحان سبحانی
%J رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی
%@ 2008-9333
%D 2017

[Download]