عنوان : ( بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعه دانش آموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا )
نویسندگان: حسن بهزادی , حسن محمودی توپکانلو ,
چکیده
چکیده هدف: هدف پژوهش، بررسی نقش یادگیری مشاهده¬ای بر وضعیت مطالعه دانشآموزان دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی- اجتماعی بندورا است. روش / رویکرد: این پژوهش کاربردی با روش پیماشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه نظری شهر چناران تشکیل میدهند که نمونه پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید و تعداد 260 پرسشنامه برگشت داده شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه محقق¬ ساخته¬ای استفاده شد که با آزمون آلفای کرونباخ پایایی آن با 876/. مورد تایید قرار گرفت. یافتهها: بیش از 60 درصد دانشآموزان اعتقاد داشتند که افراد اهل مطالعه در جامعه از احترام و جایگاه خوبی برخوردار نیستند. همچنین بیشتر دانشآموزان اعتقاد داشتند که با مطالعه و کتابخوانی نمیتوان به موفقیت و ثروت دست یافت. مطالعه غیردرسی جایگاه بسیار پایینی در اوقات فراعت دانشآموزان دارد. بررسی وضعیت مطالعه کتاب در بین آنها نشان داد که 5/83 درصد در طول شبانه روز اصلاً کتاب غیردرسی نمیخوانند. همچنین یافتهها گویای این است که دانشآموزان در صورت مطالعه، منابع الکترونیکی به ویژه شبکههای اجتماعی را به چاپی ترجیح میدهند. بررسی الگوهای مورد نظر دانشآموزان نیز نشان میدهد، آنها کمتر از افراد اهل مطالعه و کتابخوان الگوگیری میکنند و بیشترین الگوی مورد توجه آنها ورزشکاران و هنرمندان هستند. نتایج دیگر این پژوهش حاکی از آن است که مشاهده رفتار مطالعه دیگران، تاثیر قابل توجهی بر افزایش مطالعه و علاقمندی به مطالعه در بین دانشآموزان دارد. مشاهده رفتار مطالعه دیگران 46 درصد واریانس متغیر علاقمندی به مطالعه و همچنین 42 درصد واریانس متغیر میزان مطالعه را در بین دانشآموزان تبیین میکند. نتیجهگیری: همانطور که افراد در بسیاری رفتارها از دیگران الگوگیری میکنند رفتار مطالعه افراد نیز میتواند از مشاهده رفتار دیگران تاثیر بپذیرد و این موضوع میتواند بر میزان مطالعه و علاقه به مطالعه تاثیر بگذارد.
کلمات کلیدی
, نظریه شناختی- اجتماعی بندورا, یادگیری مشاهدهای, مطالعه تفننی, مطالعه علمی, دانشآموزان.@article{paperid:1064059,
author = {بهزادی, حسن and محمودی توپکانلو, حسن},
title = {بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعه دانش آموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا},
journal = {کتابداری و اطلاع رسانی},
year = {2018},
volume = {21},
number = {1},
month = {May},
issn = {1680-9637},
pages = {25--54},
numpages = {29},
keywords = {نظریه شناختی- اجتماعی بندورا، یادگیری مشاهدهای، مطالعه تفننی، مطالعه علمی، دانشآموزان.},
}
%0 Journal Article
%T بررسی نقش یادگیری مشاهدهای بر وضعیت مطالعه دانش آموزان پسر دوره متوسطه بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا
%A بهزادی, حسن
%A محمودی توپکانلو, حسن
%J کتابداری و اطلاع رسانی
%@ 1680-9637
%D 2018