چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم رفتاری , 2016-03-02

عنوان : ( بررسی رابطه مثلث عشق و گسترش خود با شمول دیگران در خود (IOS) در زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد )

نویسندگان: علی غنائی چمن آباد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده هدف: عشق عامل مهم تحکیم روابط زن و شوهر است. برپایه اهمیت آن، روانشناسان تعاریف متفاوتی از عشق ارائه نمودند. مثلث عشق استرنبرگ یکی از مقیاس های سنجش عشق است که از سه بعد شور و هیجان، صمیمیت و تعهد عشق رابررسی می کند. دیدگاه دو عاملی آرون از عشق در نظریه هیجانی - شناختی " گسترش خود" و "شمول دیگران در خود(IOS) در زنان متاهلی که در پاییز 1394 به مراکز مشاوره مشهد مراجعه کردند انجام شد. روش: پژوهش توصیفی - همبستگی بود. تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد که برای انجام آن از بین زنان مراجعه کننده، تعداد 142 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اطلاعات فردی، عشق استرنبرگ، گسترش خود، (EOQ) ، شمول دیگران در خود (IOS) بود. نتایج: نتایج نشان داد بین متغیرهای گسترش خود و نمره عشق رابطه معنادار است . همچنین همبستگی معناداری بین نمره عشق و ابعاد آن، بین مقایاس شمول دیگران در خود و ابعاد عشق و گسترش خود وجود دارد. متغیرهای گسترش خود و ابعاد عشقریال قادر به پیش بینی نمره مقیاس شمول دیگران در خود با ضریب تبیین 0/42 استا، که متغیرهای پیش بین، 42% از تغییرات متغیر شمول دیگران در خود را تبیین می کنند. لذا متغیرهای پیش بین عشق و گسترش خود قادر به پیش بینی نمره مقیاس شمول دیگران در خود می باشند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش علاوه بر اینکه مقیاس (IOS) با مثلث عشق و گسترش خود همبستگی مثبت و بالایی دارد، مقیاس قابل قبولی در بررسی عشق است وپیشنهاد می گرددد در تحقیقات آتی روانشناسان استفاده شود.

کلمات کلیدی

, عشق, صمیمیت, شور و هیجان, تعهد, گسترش خود, شمول دیگران در خود
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1064404,
author = {غنائی چمن آباد, علی},
title = {بررسی رابطه مثلث عشق و گسترش خود با شمول دیگران در خود (IOS) در زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد},
booktitle = {چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم رفتاری},
year = {2016},
location = {تهران, ايران},
keywords = {عشق، صمیمیت، شور و هیجان، تعهد، گسترش خود، شمول دیگران در خود},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی رابطه مثلث عشق و گسترش خود با شمول دیگران در خود (IOS) در زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد
%A غنائی چمن آباد, علی
%J چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم رفتاری
%D 2016

[Download]