عنوان : ( سرمایه داری آکادمیک و کارآفرینی اجتماعی: دو رویکرد به دانشگاه کارآفرین )
نویسندگان: داود قرونه ء ,چکیده
بررسی روند مفهومپردازی دانشگاه کارآفرین نشان میدهد که پدیده دانشگاه کارآفرین در مدتی کوتاه از روند تحولی سریعی برخوردار بوده است. در دهههای پایانی قرن بیستم منظور از دانشگاه کارآفرین، انجام کسبوکارهای بازرگانی و تجاری توسط دانشگاهیان بود. در اوایل قرن بیستویکم دانشگاه به عنوان سازمان کارآفرین که در انجام فعالیتهای بازرگانی و تجاری درگیر میشود، تعریف شده است. در ادامه این روند تحولی، بر مفاهیم و ابعاد تجاریسازی تأکید دارد. در سالهای اخیر بر نوآوری در همه ابعاد دانشگاهی (درونداد، فرآیند، و برونداد) تأکید میشود. اما در تازهترین رویکرد، کارآفرینی اجتماعی نیز به بخشی جداییناپذیر از دانشگاه کارآفرین تبدیل شده است. در حال حاضر، کارآفرینی اجتماعی به عنوان شکل جدیدی از دانشگاه کارآفرین مطرح شده است. این رویکرد از دانشگاه کارآفرین، در پاسخ به نگرانیها در مورد کمرنگ شدن جهتگیری همگانی بودن آموزش عالی بهدست بازار منفعتجو شکل گرفته است. در مفهوم سنتی دانشگاه کارآفرین، فعالیتهای کارآفرینانه منفعتجویانه دانشگاهها برحسب منافع اقتصادی تفسیر میشود. ولی اخیرا توجه بیشتری به ارزش اجتماعی چنین کارآفرینی علمی جلب شده است. روشهای نوآورانه دانشگاهی که برای حل معضلات اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است نشان داد که کارآفرینی ذاتا در تضاد با رسالت اجتماعی آموزش عالی نیست.
کلمات کلیدی
, دانشگاه کارآفرین, سرمایه داری دانشگاهی, کارآفرینی اجتماعی@inproceedings{paperid:1064409,
author = {قرونه ء, داود},
title = {سرمایه داری آکادمیک و کارآفرینی اجتماعی: دو رویکرد به دانشگاه کارآفرین},
booktitle = {کنگره ملی آموزش عالی ایران},
year = {2016},
location = {تهران, ايران},
keywords = {دانشگاه کارآفرین، سرمایه داری دانشگاهی، کارآفرینی اجتماعی},
}
%0 Conference Proceedings
%T سرمایه داری آکادمیک و کارآفرینی اجتماعی: دو رویکرد به دانشگاه کارآفرین
%A قرونه ء, داود
%J کنگره ملی آموزش عالی ایران
%D 2016