شانزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک , 2017-09-06

عنوان : ( مقایسه برآورد دبی طراحی رواناب براساس مدل های SWMM و HEC-HMS با استفاده از نرم افزار ASSA (منطقه مورد مطالعه: مسیل اقبال شرقی) )

نویسندگان: سعید خانی , محمود فغفور مغربی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

سیستم های جمع آوری و دفع آب های سطحی ناشی از بارندگی، از اجزای مهم برنامه ریزی و عمران مناطق شهری هستند. هرگونه سهل انگاری در طراحی آن ها می تواند برای جوامع بشری مشکل ساز باشد. بدین منظور دبی طراحی مسیل اقبال شرقی واقع در حاشیه جنوبی شهر مشهد، با استفاده از نرم افزار ASSA1 و توسط دو مدل SWMM2 و HEC-1 برآورد گردید. با توجه به مطالعات هیدرولوژی و آیین نامه های موجود منحنی های IDF3برای دوره های طرح 10 ،5 ،2و 50سال بدست آمد. انتخاب دوره طرح به عوامل مختلفی مانند اهمیت سازه در دست طراحی، هزینه های اجرایی طرح و...بستگی دارد. از آنجا که برای زهکش های شهری در شهرهای کوچک از دوره طرح 2تا 25سال و برای زهکش های شهری در شهرهای بزرگ از دوره طرح 25تا 50سال مورد استفاده قرار می گیرد، لذا در این تحقیق دوره طرح 50سال به عنوان مبنا جهت برآورد دبی طراحی انتخاب گردید. حوضه بندی و پارامترهای هندسی حوضه ها در ARC GIS با استفاده از DEM4 با دقت 30متر محاسبه شده است. نتایج نشان می دهد که مقادیر دیی طراحی بدست آمده در نرم افزار HEC-HMS و ASSAبه روش HEC-1نزدیک به یکدیگر می باشند و نتایج نشان داد که مقادیر بیشینه رواناب تولیدی در روش های EPA SWMM و HEC-1تنها % 14/5 با یکدیگر اختلاف دارند.

کلمات کلیدی

, HEC-HMS , GIS , SWMM , ASSA, دبی طراحی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1064601,
author = {خانی, سعید and فغفور مغربی, محمود},
title = {مقایسه برآورد دبی طراحی رواناب براساس مدل های SWMM و HEC-HMS با استفاده از نرم افزار ASSA (منطقه مورد مطالعه: مسیل اقبال شرقی)},
booktitle = {شانزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک},
year = {2017},
location = {اردبیل, ايران},
keywords = {HEC-HMS ،GIS ،SWMM ،ASSA، دبی طراحی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T مقایسه برآورد دبی طراحی رواناب براساس مدل های SWMM و HEC-HMS با استفاده از نرم افزار ASSA (منطقه مورد مطالعه: مسیل اقبال شرقی)
%A خانی, سعید
%A فغفور مغربی, محمود
%J شانزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک
%D 2017

[Download]