عنوان : ( روایت در جایگاه تحقیق و تحقیق در جایگاه روایت :نکات اشتراک و افتراق )
نویسندگان: محسن نوغانی دخت بهمنی , اعظم عباچی ,چکیده
روایت کنشی قدیمی است که هنوز هم در سراسر جامعه مدرن در هزاران شکل از رمان گرفته تا بازی های رایانه ای نمود یافته است. در عین حال هنوز حوزه تحقیق روایی از نوینترین رویکردهای پژوهشی است. از این رو به سرعت در حال تحول می باشد. این مقاله به بررسی شکل نو ظهوری از تحقیق روایتی ، به عنوان روایت در جایگاه پژوهش (NAR) میپردازد. ابتدا به بررسی فرم آشنای تحقیق روایتی می پردازیم که تحقیق در جایگاه روایت ) (RAN است و بر مبنای ابزار پژوهش استاندارد (به عنوان مثال، مصاحبه ها، مجلات...) ، و بر پایه مشارکت جمعی و تجارب شرکت کنندگان به طریق ترکیب روایی طراحی شده است. در ادامه آن را از نظر اشاعه و مخاطب، جمعآوری داده ها و تحلیل، بیانیه هدف و تم بررسی می کنیم. دررویکرد روایت در جایگاه پژوهش (NAR) زبان و شکل روایت، ذهنیت و تعمیم و معیارهای ارزیابی بررسی می شود. در مقابل RAN که فرایند ترکیب روایت، ثانویه است و مشارکت جمعی در پژوهش بسیار حیاتی است، در NAR روند ترکیب روایت به عنوان مهمترین ابزار مقدماتی جمع آوری دانش است و بر تشریک مساعی شرکت کنندگان تکیه نمی کند. مقاله حاضر به کاوش در معیارهای بدیلی که برای پژوهشگران روایتی مطرح شده اند پرداخته ودر کل، برخی توافق ها و همپوشی ها بین این معیار ها دیده می شوند.
کلمات کلیدی
, روایت , روایتگری , رویکرد روایتی RAN , رویکرد روایتی NAR@article{paperid:1064856,
author = {نوغانی دخت بهمنی, محسن and عباچی, اعظم},
title = {روایت در جایگاه تحقیق و تحقیق در جایگاه روایت :نکات اشتراک و افتراق},
journal = {روش شناسی علوم انسانی},
year = {2017},
volume = {23},
number = {90},
month = {June},
issn = {1608-7070},
pages = {141--169},
numpages = {28},
keywords = {روایت ، روایتگری ، رویکرد روایتی RAN ،رویکرد روایتی NAR},
}
%0 Journal Article
%T روایت در جایگاه تحقیق و تحقیق در جایگاه روایت :نکات اشتراک و افتراق
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%A عباچی, اعظم
%J روش شناسی علوم انسانی
%@ 1608-7070
%D 2017