عنوان : ( بررسی تناقض یا تطابق میان اهداف و قوانین نظام آموزش و پرورش در دوره آموزش متوسطه )
نویسندگان: فردین محمدی , محسن نوغانی دخت بهمنی , مهدی کرمانی , کمال خالق پناه ,چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی این موضوع است که آیا میان محتوای قوانین و اهداف میدان آموزش (زیر میدان مدرسه) مطابقت وجود دارد یا تناقض. چارچوب مفهومی پژوهش براساس نظریات بوردیو و مرتن تدوین شده است. برای گردآوری و تحلیل دادهها روش تحلیل اسنادی و تکنیک تحلیل موضوعی به کار رفته است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل اسناد آموزشی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش بوده است. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند از میان آنها، آییننامههای آموزشی، اجرایی و اهداف میدان مدرسه در دوره متوسطه به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. اسناد مورد نظر در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا اهداف و قوانین میدان هر کدام به طور مجزا کدگذاری شدند، سپس با تعیین مقولههای اهداف و قوانین میدان آموزش، تطابق یا تناقض آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از اسناد مورد مطالعه بیانگر آن است که میان اهداف و قوانین میدان آموزش در زمینههای گوناگون تناقض وجود دارد، به طوری که میان مقولههای افزایش سطح اخلاقیات و افزایش سطح دانش در اهداف میدان آموزش با مقولههای حذف پیشنیازهای پایههای بالاتر، کاهش سطح معیار نمره قبولی در آییننامه آموزشی و نبود ابزار کنترل مناسب در آییننامههای اجرایی تناقض وجود دارد و این تناقض سبب بروز مشکلات آموزشی شده است. بنابراین تناقض میان اهداف و قوانین آموزشی، میدان آموزش مدارس را در دستیابی به اهداف مورد نظر با چالش مواجه ساخته است.
کلمات کلیدی
, میدان آموزش, قوانین میدان, اهداف میدان, تناقض آموزشی@article{paperid:1065222,
author = {محمدی, فردین and نوغانی دخت بهمنی, محسن and کرمانی, مهدی and کمال خالق پناه},
title = {بررسی تناقض یا تطابق میان اهداف و قوانین نظام آموزش و پرورش در دوره آموزش متوسطه},
journal = {تعلیم و تربیت},
year = {2016},
volume = {33},
number = {131},
month = {November},
issn = {1017-4133},
pages = {111--130},
numpages = {19},
keywords = {میدان آموزش، قوانین میدان، اهداف میدان، تناقض آموزشی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی تناقض یا تطابق میان اهداف و قوانین نظام آموزش و پرورش در دوره آموزش متوسطه
%A محمدی, فردین
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%A کرمانی, مهدی
%A کمال خالق پناه
%J تعلیم و تربیت
%@ 1017-4133
%D 2016