عنوان : ( اثرگذاری نگرش ها نسبت به محصولات دارای برند بر رفتار خرید مصرف کنندگان (مطالعه موردی: برنج) )
نویسندگان: حنّانه آقاصفری , علی رضا کرباسی ,چکیده
برنج یک محصول اساســی در ایران به شــمار می¬رود که در ســبد کالایی خانوار و الگوی تغذیه¬ای نقش مهمی دارد. بازار این محصول توسط تولیدکنندگان برندهای مختلفی احاطه شده است که هر یک درصدد به دست آوردن سهم بیش¬تری از بازار هستند و تلاش می¬کنند تا عوامل اثرگذار بر گرایش مصرف¬کنندگان به خرید برندهای خود را شناسایی و بررسی کنند. از این رو، این مطالعه تلاش می¬کند تا بر نگرش مصرف¬کنندگان نسبت به برنج دارای برند به عنوان عاملی مؤثر در خرید این محصول تمرکز کند و با توجه به رفتار پیچیده مصرف¬کننده، به ارتباطات متقابل نگرش¬های مذکور توجه کند و اثرات ارتباطات متقابل نگرش¬ها را بر خرید برنج دارای برند بررسی نماید. به منظور دستیابی به این هدف، از الگوی تحلیل مقایسه¬ای کیفی فازی استفاده شده است که به تازگی در مطالعات بازاریابی وارد شده است. داده¬های مطالعه با جمع¬آوری ۲۰۰ پرسشنامه با بهره¬گیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده در سال ۱۳۹۵ در مشهد به دست آمده¬اند. نتایج مطالعه بیانگر آن است که نگرش مثبت مصرف-کنندگان نسبت به مناسب بودن قیمت برنج¬های دارای برند با بیش¬ترین نرخ پوشش، مهم¬ترین عامل مؤثر بر گرایش به خرید برنج دارای برند می-باشد. بنابراین توصیه شده است که تولیدکنندگان برنج دارای برند، به منظور افزایش سهم در بازار، قیمت¬های بهتر و مناسب¬تری را نسبت به رقبای خود ارائه دهند.
کلمات کلیدی
برنج دارای برند; تحلیل مقایسه ای کیفی فازی; مشهد@article{paperid:1065539,
author = {آقاصفری, حنّانه and کرباسی, علی رضا},
title = {اثرگذاری نگرش ها نسبت به محصولات دارای برند بر رفتار خرید مصرف کنندگان (مطالعه موردی: برنج)},
journal = {اقتصاد و توسعه کشاورزی},
year = {2017},
volume = {31},
number = {2},
month = {July},
issn = {2008-4722},
pages = {149--156},
numpages = {7},
keywords = {برنج دارای برند; تحلیل مقایسه ای کیفی فازی; مشهد},
}
%0 Journal Article
%T اثرگذاری نگرش ها نسبت به محصولات دارای برند بر رفتار خرید مصرف کنندگان (مطالعه موردی: برنج)
%A آقاصفری, حنّانه
%A کرباسی, علی رضا
%J اقتصاد و توسعه کشاورزی
%@ 2008-4722
%D 2017