عنوان : ( خویشاوندی «داستانک» و «حکایت» با نگاهی بر بهارستان جامی )
نویسندگان: علی محمد مؤذنی , نسرین زرگرزادۀدزفولی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
مینیمالیسم (کمینهگرایی) در ادبیات، سبک یا اصلی ادبی است که بر پایۀ فشردگی افراطی و ایجاز بیش از حد و سادگی محتوای اثر، بنا شدهاست. اگر براساس این تعریف، ایجاز و سادگی را مهمترین ویژگی مینیمالیسم به شمار آوریم، در آثار کلاسیک نثر فارسی، با انواع و نمونههای متنوع و فراوانی از کمینهگرایی مواجه میشویم که از ابتدای شکلگیری زبان فارسی دری، مورد توجه گروهی از شاعران و نویسندگان فارسی زبان بودهاست. با مطالعۀ تطبیقی و تأمل در ساختار حکایتهای آموزندۀ فارسی از منظر یک گونۀ ادبی نو، میتوان به شیوههای تازهای برای انتقال و معرفی فرهنگ اصیل و ارزشمند ایرانی ـ اسلامی به جوامع دیگر دست یافت. بهارستان جامی، صرفنظر از فاصلۀ زمانی و تفاوت زبانی و بهدور از تعصب فرهنگی، با مقایسهای ساختارگرایانه، جزو آثاری است که از دیدگاه مینیمالیسم، قابل بررسی و توجه است. این مقاله با بررسی مؤلفهها و اصول داستانهای مینیمالیستی (داستانکها)، به دنبال یافتن ردپایی از این سبک ادبی، در حکایتهای فارسی بهارستان است. نگارندگان در این مقاله با بررسی مؤلفههای داستانک و مقایسه و تطبیق آن با برخی حکایتهای فارسی بهارستان، این اثر را واجد بسیاری از ویژگیهای مینیمالیستی دانستهاند.
کلمات کلیدی
مینیمالیسم؛ کمینهگرایی؛ داستانک؛ حکایت؛ بهارستان؛ عبدالرحمان جامی؛ سبک@article{paperid:1065681,
author = {علی محمد مؤذنی and نسرین زرگرزادۀدزفولی},
title = {خویشاوندی «داستانک» و «حکایت» با نگاهی بر بهارستان جامی},
journal = {پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت},
year = {2017},
volume = {6},
number = {1},
month = {July},
issn = {2382-9575},
pages = {1--17},
numpages = {16},
keywords = {مینیمالیسم؛ کمینهگرایی؛ داستانک؛ حکایت؛ بهارستان؛ عبدالرحمان جامی؛ سبک},
}
%0 Journal Article
%T خویشاوندی «داستانک» و «حکایت» با نگاهی بر بهارستان جامی
%A علی محمد مؤذنی
%A نسرین زرگرزادۀدزفولی
%J پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
%@ 2382-9575
%D 2017