عنوان : ( تحلیل عددی مودهای شکست صفحه کامپوزیتی تحت تاثیر ضربه تگرگ )
نویسندگان: شکوفه دولتی , جلیل رضائی پژند , محمود شریعتی ,
چکیده
در این مقاله به تحلیل عددی مودهای شکست تحت بارگذاری ضربه تگرگ پرداخته شده است. تگرگ بدلیل ماهیت جامد و حجم بالای آب در آن، در مقایسه با باران و برف، یک خطر جدی برای هواپیما است. در پژوهش حاضر ابتدا به صحت¬سنجی مدلسازی عددی سازه کامپوزیت با نرم¬افزار المان محدود ال¬اس¬داینا تحت ضربه پرتابه صُلب فولادی پرداخته شده و سپس بارگذاری ضربه تگرگ مورد بررسی قرار گرفته است. تغییر در چیدمان صفحه کامپوزیت، تغییر سرعت و شکل پرتابه از پارامترهای مورد بررسی هستند. مقایسه نتایج بین پرتابه صلب و تگرگ با جرم و سرعت یکسان نشان داد فقط مود کششی ماتریس در برخورد پرتابه تگرگ رخ می¬دهد، درحالیکه در برخورد پرتابه صلب همه مودهای شکست مشاهده می¬شود. از طرفی با افزایش زاویه چیدمان، آستانه سرعت آسیب در بارگذاری ضربه تگرگ افزایش می¬یابد. بیشترین و کمترین آسیب در چیدمان ±15° و ±45° مشاهده شد. همچنین با افزایش سرعت پرتابه تگرگ تعداد بیشتری از لایه¬ها دچار آسیب می¬شوند. ضربه تگرگ استوانه¬ای در مقایسه با تگرگ کُروی سبب آسیب بیشتری در سازه¬ کامپوزیت می¬شود.