عنوان : ( بررسی خودکارآمدی اجتماعی، هیجانی و تحصیلی کودکان 12- 7 تالاسمیک در شهرستان مشهد ( 1393) )
نویسندگان: حمیدرضا بهنام وشانی , نفیسه حکمتی پور , سعید واقعی , سید محسن اصغری نکاح ,چکیده
مقدمه: تالاسمی در مسیر زندگی مبتلایان، تداخل ایجاد می کند در شرایطی که پیچیدگی و سختی رفتار افزایش می یابد خودکارآمدی تقلیل خواهد یافت. این مطالعه با هدف تعیین خودکارآمدی اجتماعی، هیجانی و تحصیلی کودکان 12- 7 سال مبتلا به تالاسمی ماژور در شهرستان مشهد انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود که در سال 1393 در شهر مشهد انجام شد. نمونه مورد مطالعه را 60 نفر از کودکان 12- 7 سال مبتلا به تالاسمی تشکیل میدادند. ابزار گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد شده خودکارآمدی کودک و نوجوان موریس (2002) استفاده شد که روایی محتوای آن مورد تأیید قرار گرفت و پایایی 72/0 محاسبه شد. یافتهها: خودکارآمدی عمومی با میانگین و انحراف معیار 9/6± 1/75، خودکارآمدی اجتماعی 6/4± 9/23 و هیجانی 3/2±9/19در سطح متوسطی قرار داشتند و خودکارآمدی تحصیلی با میانپین و انحراف معیار 9/3±1/31 در سطح بالایی گزارش شد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که این کودکان از خودکارآمدی عمومی متوسطی برخوردار بودند. به منظور ارتقاء کیفیت زندگی کودکان تالاسمی و موفقیت های اجتماعی آنان بهبود باور آنان نسبت به توانایی های خود ضرورت دارد.
کلمات کلیدی
, خودکارآمدی, تالاسمی, کودکان@article{paperid:1066484,
author = {حمیدرضا بهنام وشانی and نفیسه حکمتی پور and سعید واقعی and اصغری نکاح, سید محسن},
title = {بررسی خودکارآمدی اجتماعی، هیجانی و تحصیلی کودکان 12- 7 تالاسمیک در شهرستان مشهد ( 1393)},
journal = {پرستاری کودکان},
year = {2016},
volume = {2},
number = {2},
month = {January},
issn = {2423-3323},
pages = {49--57},
numpages = {8},
keywords = {خودکارآمدی، تالاسمی، کودکان},
}
%0 Journal Article
%T بررسی خودکارآمدی اجتماعی، هیجانی و تحصیلی کودکان 12- 7 تالاسمیک در شهرستان مشهد ( 1393)
%A حمیدرضا بهنام وشانی
%A نفیسه حکمتی پور
%A سعید واقعی
%A اصغری نکاح, سید محسن
%J پرستاری کودکان
%@ 2423-3323
%D 2016