عنوان : ( کارکرد چنگ در دفتر اول مثنوی و تفکرات شاعرانة لامارتین )
نویسندگان: محمدرضا فارسیان , الهام سادات موسوی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
مولوی، شاعر صوفیمسلک، از باب آشنایی با نغمات ساز، مفاهیم متعالی تصوف را از شاهراه آلاتی بریده از اصل وجود همچون چنگ مطرح میکند؛ مفاهیمی همچون منشأ ربوبی جوشش نوا، تقدم فنا بر بقا در سلوک الهی و مسئلة تقابل. لامارتین نیز بهسبب آنچه از تعالیم مذهبی مسیحیت، کتب عهد قدیم و مباحث اسطورهای آموخته است، برای رساندن این تعالیم الهی از چنگ بهره میگیرد؛ با این تفاوت که تقابل حاکم شرع و پیر چنگی (شرع و عرفان) به تقابل شاعر و حاکم جاهطلب مبدل میشود. همچنین، با نظر به تفاوتهای فرهنگی موجود، استعارة چنگ نزد دو شاعر متفاوت است. صرفنظر از مواردی که چنگ در معنای حقیقی خود در آثار هر دو شاعر بهکار رفته، در غالب موارد چنگِ لامارتین قلب انسان درحال تکامل است؛ حال آنکه چنگ در دفتر اول مثنوی به تن انسان تعبیر میشود. در این پژوهش، با تکیه بر تشابهات بدون ارتباط و قرابت معنوی در ادبیات تطبیقی، کارکرد چنگ در این دو اثر بررسی میشود.
کلمات کلیدی
, ادبیات تطبیقی, قرابت فرهنگی, مولوی, لامارتین, چنگ@article{paperid:1066851,
author = {فارسیان, محمدرضا and الهام سادات موسوی},
title = {کارکرد چنگ در دفتر اول مثنوی و تفکرات شاعرانة لامارتین},
journal = {پژوهش های ادبیات تطبیقی},
year = {2017},
volume = {5},
number = {2},
month = {September},
issn = {2345-2366},
pages = {123--142},
numpages = {19},
keywords = {ادبیات تطبیقی; قرابت فرهنگی; مولوی; لامارتین; چنگ},
}
%0 Journal Article
%T کارکرد چنگ در دفتر اول مثنوی و تفکرات شاعرانة لامارتین
%A فارسیان, محمدرضا
%A الهام سادات موسوی
%J پژوهش های ادبیات تطبیقی
%@ 2345-2366
%D 2017