کهن نامه ادب پارسی, دوره (7), شماره (4), سال (2017-6) , صفحات (101-132)

عنوان : ( بررسی سنت های قصه خوانی- نقالی و ساختار روایی «دایره ای» در حماسه های شفاهی بنیاد (بر مبنای مطالعه تطبیقی و موردی سنت های نمایشی و ادبی) )

نویسندگان: فرزاد قائمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در ادب شفاهی ایران، از راویان روایات حماسی، در سده های هشتم به بعد، با نام قصه خوان و دفترخوان و در سه سده اخیر با نام نقال یاد شده است. منبع منظومه های حماسی پس از سده نهم نیز بیشتر روایات این قصه خوانان و طومارهای آنها بوده است. در این جستار، نسبت بین جنبه نمایشی معرکه گیری قصه خوانان و ساختار روایی این حماسه ها (بر مبنای مطالعه موردی) بررسی و این نتیجه حاصل شده که در این آثار، نوعی «ساختار دایره ای» یا «موازی» وجود داشته که ماحصل کیفیت نمایشی روایت بوده است. بدین شکل که شاعر با استفاده از کلیشه هایی خاص که در نقل شفاهی و این حماسه ها مشترک است، داستان ها را با مفاصلی به هم وصل می کند. هدف شاعر این بوده که مخاطب چند داستان را در ضمن هم دنبال کند، همچنان که در سنت نمایشی نیز نقال با توقف نقلی و شروع نقلی دیگر و پیوند خلاقانه بین داستان ها و ایجاد تعلیق، بیننده را جذب نمایشش می کرد.

کلمات کلیدی

, قصه خوان- نقال, سنت نمایشی, راوی, ساختار دایره ای (موازی), حماسه شفاهی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1066949,
author = {قائمی, فرزاد},
title = {بررسی سنت های قصه خوانی- نقالی و ساختار روایی «دایره ای» در حماسه های شفاهی بنیاد (بر مبنای مطالعه تطبیقی و موردی سنت های نمایشی و ادبی)},
journal = {کهن نامه ادب پارسی},
year = {2017},
volume = {7},
number = {4},
month = {June},
issn = {2383-0603},
pages = {101--132},
numpages = {31},
keywords = {قصه خوان- نقال، سنت نمایشی، راوی، ساختار دایره ای (موازی)، حماسه شفاهی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی سنت های قصه خوانی- نقالی و ساختار روایی «دایره ای» در حماسه های شفاهی بنیاد (بر مبنای مطالعه تطبیقی و موردی سنت های نمایشی و ادبی)
%A قائمی, فرزاد
%J کهن نامه ادب پارسی
%@ 2383-0603
%D 2017

[Download]