عنوان : ( تسریع دستیابی به عوامل حیاتی موفقیت و شاخص های کلیدی عملکرد با تاکید بر سند تحول بنیادین در بخش پژوهشی آموزش و پرورش ناحیه 6 مشهد )
نویسندگان: پوریا عربی , مهدی ظفر حیدرپور , علی خوشگفتار ,
چکیده
یکی از الزامات ادارهی نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران، ابتناء تمامی برنامهها بر اسناد فرادستی کشور، از جمله سند تحول بنیادین میباشد. اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تهیه و تدوین سند «شاخصهای کلیدی عملکرد و برنامههای عملیاتی» بر اساس اسناد فرادستی، مسیر حرکت ادارات 47 گانه زیرمجموعه خود را مشخص کرده است. محقق در تحقیق حاضر، در بخش پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه 6 مشهد، با استفاده از مجموعه راهکارهای اندیشیده شده بر مبنای سند تحول بنیادین، در پی تسریع روند دستیابی به عوامل حیاتی موفقیت (CSF) و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)، با توجه به تنگناها و معضلات موجود است. در این گزارش پس از پرداخت به ویژگیهای به خصوص ناحیه آموزشی 6 مشهد، به ارائه راهحلهای متناسبی با موضوع چون ارائه بازخورد عملکرد به مدیران مدارس، رتبه بندی مدارس، واکنش نشان دادن نسبت به تاخیر در پاسخ دهی بخشنامهها، مقابله با سرقت ادبی در پژوهش، همکاری میان بخشی بین آموزش و پرورش و دیگر نهادها، ایجاد عوامل ترغیب کننده و انگیزشی برای همکاران، استفاده از ظرفیتهای دانشگاه فرهنگیان و ... اندیشیده و اجرا شد. اقدامات انجام پذیرفته همگی موثر افتاده و تاثیرات آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. در مجموع، رتبه کارشناسی پژوهش اداره آموزش و پرورش ناحیه 6 مشهد، در میان ادارات 47 گانه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، از نظر شاخص¬های مختلف برنامه عملیاتی، از 25 به 15؛ ارتقا یافت. همچنین، رتبه ناحیه مذکور در شاخص برنامه معلم پژوهنده از 7 به 6 ؛ جمع¬آوری پایان¬نامه از 31 به 15 و در شاخص برگزاری نشست¬های علمی پژوهشی از 47 به 9 بهبود یافت. در شاخص برگزاری مسابقات نیز شاخص عملکرد از صفر درصد به 100% رسید. در شاخص¬ برگزاری جشنواره فیلم رشد نیز ناحیه 6 مشهد جز نواحی مورد تقدیر استان قرار گرفت.