عنوان : ( ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه ای بودن در نظام آموزش عالی ایران )
نویسندگان: محمدرضا آهنچیان , الهام سلیمانی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی ادراک اعضای هیئت علمی از حرفهای بودن در نظام آموزش عالی ایران بود. در این پژوهش که با رویکرد کیفی انجام شد، مشارکت کنندگان اعضای هیئت علمی گروههای مختلف آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. تعیین حجم نمونه بر مبنای اشباع نظری و مصاحبه با 17 مشارکت کننده صورت پذیرفت. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته با مراعات اصول اجرای مصاحبه و با تأکید بر اصول اخلاقی انجام شد. برای تحلیل مضمون ها و مفاهیم از تحلیل خُرد ترکیبی استفاده شد که ترکیبی از کدگذاری باز و کدگذاری محوری است. یافته ها به شکل نوآورانه ای ادراک اعضای هیئت علمی از حرفهای بودن را نشان داد. از این منظر، عضو هیئت علمی دارای 6 تعهد آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، اخلاق حرفه ای، شخصیتی و سازمانی و 14 وظیفه است. در تعهد آموزشی وظیفه های شایستگی های ویژه، قابلیت های فناورانه، قاعده مند ساختن آموزش و در تعهد پژوهشی وظیفه ارتقای اعتماد به نفس حرفه ای در تولید علم ناب و در تعهد ارتباطی وظیفه های در معرض بودن و توسعه چند وجهی ارتباطات و در تعهد اخلاقی وظیفه تابعیت از ارزش های دانشگاهی به منزله توصیف کننده های سلامت رفتار و در تعهد شخصیتی وظیفه فراگیری نیازهای غالب و در تعهد سازمانی وظیفه فهم سازمانی، مهمترین نشانه های حرفه ای بودن عضو هیئت علمی تشخیص داده شدند.
کلمات کلیدی
, دانشگاه, نشانگان حرفه ای بودن, عضو هیئت علمی, دانشگاه فردوسی مشهد, ایران@article{paperid:1067080,
author = {آهنچیان, محمدرضا and الهام سلیمانی},
title = {ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه ای بودن در نظام آموزش عالی ایران},
journal = {پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی},
year = {2018},
volume = {23},
number = {2},
month = {January},
issn = {۱۰۲۱-۵۱۰۷},
pages = {1--23},
numpages = {22},
keywords = {دانشگاه، نشانگان حرفه ای بودن، عضو هیئت علمی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران},
}
%0 Journal Article
%T ادراک اعضای هیئت علمی از حرفه ای بودن در نظام آموزش عالی ایران
%A آهنچیان, محمدرضا
%A الهام سلیمانی
%J پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی
%@ ۱۰۲۱-۵۱۰۷
%D 2018