عنوان : ( بررسی الزامات تأمین و تنوعبخشی منابع مالی دانشگاههای دولتی )
نویسندگان: مهدی ربیعی , صمد ایزدی , ابراهیم صالحی عمران , محمدرضا آهنچیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی الزامات تأمین و تنوعبخشی منابع مالی دانشگاههای دولتی به روش توصیفی- پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش 157 نفر از صاحبنظران آموزش عالی و دستاندرکاران دانشگاههای دولتی بودند که 112 نفر از آنها به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته مشتمل بر 78 گویه بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط صاحبنظران و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی سنجیده شد. میزان پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ 97/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (t تکنمونهای و آزمون فریدمن) استفاده شد. یافتهها نشان داد که از دیدگاه پاسخدهندگان، برای تأمین و تنوعبخشی منابع مالی دانشگاههای دولتی، تمامی الزامات از اهمیت بالا برخوردارند. همچنین نتایج نشان داد در سطح کلان، الزامات سیاستگذاری- راهبردی دارای بیشترین اهمیت و الزامات مالی- اقتصادی دارای کمترین اهمیت هستند. در سطح خرد نیز الزامات انگیزشی و الزامات ساختاری به ترتیب از بیشترین و کمترین اهمیت برخوردارند. با عنایت به اینکه الزامات تدوین شده، از پیشبایستهای تأمین و تنوعبخشی مالی دانشگاهها است، مسئولان و دستاندرکاران دانشگاهی باید در برنامهریزیهای خود برای کسب درآمد، آنها را مطمح نظر قرار دهند.
کلمات کلیدی
, تأمین مالی, تنوعبخشی منابع مالی, سطح کلان, سطح خرد, آموزش عالی@article{paperid:1067093,
author = {مهدی ربیعی and صمد ایزدی and ابراهیم صالحی عمران and آهنچیان, محمدرضا},
title = {بررسی الزامات تأمین و تنوعبخشی منابع مالی دانشگاههای دولتی},
journal = {مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی},
year = {2017},
volume = {7},
number = {19},
month = {October},
issn = {2476-2865},
pages = {141--162},
numpages = {21},
keywords = {تأمین مالی; تنوعبخشی منابع مالی; سطح کلان; سطح خرد; آموزش عالی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی الزامات تأمین و تنوعبخشی منابع مالی دانشگاههای دولتی
%A مهدی ربیعی
%A صمد ایزدی
%A ابراهیم صالحی عمران
%A آهنچیان, محمدرضا
%J مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
%@ 2476-2865
%D 2017