عنوان : ( ماهیت گفتمان سازی آموزه های انقلاب اسلامی و ویژگی های آن در برنامه های درسی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران )
نویسندگان: حمیده پاک مهر , مقصود امین خندقی , سیدجواد قندیلی , محمود سعیدی رضوانی ,چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی چیستی گفتمان سازی آموزه های انقلاب اسلامی در برنامه های درسی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و ویژگی های آن صورت گرفته است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیلی است. جامعه تحلیلی کلیه پایگاههای اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق بوده که ابتدا شناسایی و سپس به صورت هدفمند و عمیق مطالعه و بهطور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. که در این پژوهش ابتدا ماهیت و چیستی گفتمانسازی تبیین و ده ویژگی اساسی با تأکید بر ایدئولوژی، شناسایی دالهای شناور نما و متناقض با ایدئولوژی، توجه به فطرت، دارا بودن وجهه اجتماعی، برنامهریزی، هژمونی سازی، مطالبه گری، قابل دسترسسازی، گفتمانسازی به مثابه فناوری قدرت نرم و توجه به اقتضائات سیاسی-اجتماعی احصا گردید. علاوه بر این پیامدهای نظری حاصل از رویکرد گفتمانسازانه در برنامههای درسی از دو منظر کلان/اساسی و فنی/ویژه و همچنین پیامدهای عملیِ آن از حیث تأثیر رویکرد مذکور بر سه حوزه شناخت، نگرش و عملکرد فراگیران در مواجهه با آموزههای انقلاب اسلامی و افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق برنامههای درسی بررسی گردید.
کلمات کلیدی
, گفتمان سازی, ایدئولوژی, آموزه, انقلاب اسلامی, برنامه درسی, آموزش و پرورش, جمهوری اسلامی ایران.@article{paperid:1067249,
author = {پاک مهر, حمیده and امین خندقی, مقصود and قندیلی, سیدجواد and سعیدی رضوانی, محمود},
title = {ماهیت گفتمان سازی آموزه های انقلاب اسلامی و ویژگی های آن در برنامه های درسی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران},
journal = {مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی},
year = {2017},
volume = {2},
number = {2},
month = {December},
issn = {2588-3151},
pages = {7--40},
numpages = {33},
keywords = {گفتمان سازی، ایدئولوژی، آموزه، انقلاب اسلامی، برنامه درسی، آموزش و پرورش، جمهوری اسلامی ایران.},
}
%0 Journal Article
%T ماهیت گفتمان سازی آموزه های انقلاب اسلامی و ویژگی های آن در برنامه های درسی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
%A پاک مهر, حمیده
%A امین خندقی, مقصود
%A قندیلی, سیدجواد
%A سعیدی رضوانی, محمود
%J مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی
%@ 2588-3151
%D 2017