عنوان : ( نقش توسعه ی کریدوری و حمل ونقل محور مبتنی بر ریل در پایداری کلانشهر مشهد )
نویسندگان: شیرین صباغی آبکوه , محمدرحیم رهنماء , براتعلی خاکپور ,چکیده
هدف پژوهش، بررسی پایداری مشهد بر پایۀ توسعه کریدوری و حمل و نقل محور مبتنی بر ریل می باشد. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و برای جمع آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و پایگاه داده GIS استفاده شده است. جامعه آماری، جمعیت ساکن در شعاع 800 متری چهار ایستگاه قطارشهری هستند که 319 نفر بعنوان نمونه انتخاب گردیدند. شاخص های پژوهش عبارتند از: درجه اختلاط کاربری، تراکم جمعیت، نرخ رشد جمعیت، دسترسی به ایستگاه های ترانزیت، الگوی سفرکاری و اثرات زیست محیطی حمل و نقل. نتایج نشان می دهد در بیشتر محدوده های ایستگاه ها، غلبه با درجه اختلاط کاربری متوسط است و تراکم جمعیتی با حدمطلوب پایداری فاصله زیادی دارد. همچنین، بیش از 60 % سفرهای کاری به خارج از محدوده سکونت صورت می گیرد و باعث استفاده از وسایل نقلیه موتوری (بویژه اتومبیل، اتوبوس و تاکسی) می شود. بررسی های نشان می دهد که سرانه کل تولید کربن 0011/0 تن و سرانه کل جاپای اکولوژیک این بخش 89/5 مترمربع است و کمترین سهم آن متعلق به قطار شهری (0026/0 مترمربع) می باشد. بر اساس آثار تسلط الگوی شهر ماشینی در مشهد، بازساخت زمین و حمل و نقل بر پایه الگوی توسعه کریدوری و حمل و نقل محور مبتنی بر ریل، می تواند گام مهمی جهت دستیابی به توسعه پایدار و بهبود کیفیت محیط شهری باشد.
کلمات کلیدی
, پایداری شهری, توسعه کریدوری و حمل و نقل محور, مشهد.@article{paperid:1067383,
author = {صباغی آبکوه, شیرین and رهنماء, محمدرحیم and خاکپور, براتعلی},
title = {نقش توسعه ی کریدوری و حمل ونقل محور مبتنی بر ریل در پایداری کلانشهر مشهد},
journal = {مطالعات جغرافیایی مناطق خشک},
year = {2017},
volume = {7},
number = {27},
month = {April},
issn = {2228-7167},
pages = {36--52},
numpages = {16},
keywords = {پایداری شهری، توسعه کریدوری و حمل و نقل محور، مشهد.},
}
%0 Journal Article
%T نقش توسعه ی کریدوری و حمل ونقل محور مبتنی بر ریل در پایداری کلانشهر مشهد
%A صباغی آبکوه, شیرین
%A رهنماء, محمدرحیم
%A خاکپور, براتعلی
%J مطالعات جغرافیایی مناطق خشک
%@ 2228-7167
%D 2017