عنوان : ( عوامل تسهیلبخش: پیشبین سطوح نهادینهسازی ارزشیابی توصیفی )
نویسندگان: غلامعلی سیفی , مرتضی کرمی , حسین جعفری ثانی ,چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی اثربخشی عوامل تسهیل بخش بر نهادینه شدن ارزشیابی توصیفی انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل همه معلمان مقطع ابتدایی نواحی مختلف شهر مشهد بود. نمونه پژوهش با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 282 نفر تعیین شد. در این مطالعه از دو پرسشنامه محقق ساخته 57 سؤالی بر اساس 8 مؤلفه تسهیلبخش ایلای و ساری (1999) و پرسشنامه 23 سؤالی برگرفته از چکلیست نهادینهسازی هال و هورد (2015) استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS21 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دادبیشتر معلمان از ارزشیابی سنتی راضی بودند. از نظر آنها شرایط تسهیلبخش ارزشیابی توصیفی مهیا نشده است و بیشتر معلمان در سطح سوم نهادینهسازی قرار دارند. یافته دیگر نشان داد که 10 درصد از تغییرات متغیر ملاک از طریق متغیرهای پیشبین قابل تبیین است و نتایج ضرایب رگرسیون نیز نشان داد متغیرهای وجود دانش و مهارتها و تعهد نقش قابلتوجهی در پیشبینی نهادینهسازی ارزشیابی دارند.
کلمات کلیدی
, ارزشیابی توصیفی, عوامل تسهیلبخش, نهادینهسازی@article{paperid:1067401,
author = {سیفی, غلامعلی and کرمی, مرتضی and جعفری ثانی, حسین},
title = {عوامل تسهیلبخش: پیشبین سطوح نهادینهسازی ارزشیابی توصیفی},
journal = {مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی},
year = {2018},
volume = {7},
number = {20},
month = {February},
issn = {2476-2865},
pages = {7--32},
numpages = {25},
keywords = {ارزشیابی توصیفی; عوامل تسهیلبخش; نهادینهسازی},
}
%0 Journal Article
%T عوامل تسهیلبخش: پیشبین سطوح نهادینهسازی ارزشیابی توصیفی
%A سیفی, غلامعلی
%A کرمی, مرتضی
%A جعفری ثانی, حسین
%J مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
%@ 2476-2865
%D 2018