رسوب شناسی کاربردی, دوره (5), شماره (10), سال (2018-3) , صفحات (1-18)

عنوان : ( تحلیل رخساره ها و تفسیر محیطی اثر رخساره های گلوسی فانجیتس و کروزیانا در سازند ایتامیر (ناحیه بزنگان حوضه کپه داغ - شمال خاوری ایران) )

نویسندگان: راهله عقیقی , اسداله محبوبی , سیدرضا موسوی حرمی , محمد خانه باد ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

سازند آیتامیر (آلبین- سنومانین) از ماسه‌سنگ، شیل، سیلتستون و چندین لایه سنگ­ آهک تشکیل شده‌ است. برش­های آرتنج و قرقره در شرق حوضه کپه­ داغ برای تفکیک اثر رخساره­ ها بررسی شدند. در این تحقیق انواع اثر فـسیل­ها و اثر رخساره ­­ها شناسایی شدند و ارتباط آن­ها با محیط رسوبی تفسیر شده است. در برش­های مورد مطالعه اثر فسیل­ها شاملArenicolitesisp. ،Cylinderichnous concentricus،Ophiomorpha isp.،Palaeophycusheberti،Palaeophycustubularis وThalassinoides isp. است که در اثر رخساره ­های گلوسی فانجیتس و کروزیانا واقع شده­ اند. اثر رخساره گلوسی فانجیتس با تنوع کم اثرفسیل­ها و جهت­ یابی مایل تا عمودی تالاسینوئیدهای Y شکل، پالئوفیکوس و آرنوکولیتس و همراهی با ساخت­های رسوبی طبقه­ بندی مورب تراف و طبقه ­بندی مورب مسطح در مجموعه سدی با انرژی بالا تشکیل شده است. در حالی­که اثر رخساره کروزیانا با تنوع بیش­تر و اثر فسیل­های عمدتا مایل تا افقی در بستر ماسه­ای با جورشدگی ضعیف تا متوسط در شرایط کم انرژی محیط حاشیه ساحل تشکیل گردیده است.

کلمات کلیدی

, اثر فسیل, اثر رخساره‌, کروزیانا, گلوسی فانجیتس, آیتامیر
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1067632,
author = {عقیقی, راهله and محبوبی, اسداله and موسوی حرمی, سیدرضا and خانه باد, محمد},
title = {تحلیل رخساره ها و تفسیر محیطی اثر رخساره های گلوسی فانجیتس و کروزیانا در سازند ایتامیر (ناحیه بزنگان حوضه کپه داغ - شمال خاوری ایران)},
journal = {رسوب شناسی کاربردی},
year = {2018},
volume = {5},
number = {10},
month = {March},
issn = {2322-147X},
pages = {1--18},
numpages = {17},
keywords = {اثر فسیل; اثر رخساره‌; کروزیانا; گلوسی فانجیتس; آیتامیر},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل رخساره ها و تفسیر محیطی اثر رخساره های گلوسی فانجیتس و کروزیانا در سازند ایتامیر (ناحیه بزنگان حوضه کپه داغ - شمال خاوری ایران)
%A عقیقی, راهله
%A محبوبی, اسداله
%A موسوی حرمی, سیدرضا
%A خانه باد, محمد
%J رسوب شناسی کاربردی
%@ 2322-147X
%D 2018

[Download]