عنوان : ( تأثیر یادگیری اجتماعی بر رفتارهای مخرب محیط زیست در کشاورزان با تأکید بر نقش آموزش های ترویجی )
نویسندگان: سیداحمد میرمحمدتبار , محمد مظلوم خراسانی , محسن نوغانی دخت بهمنی , علی اصغر سیلانیان طوسی ,چکیده
یادگیری اجتماعی یکی ازنظریات مهم مرتبط با آموزش رفتار در افراد جامعه میباشد. فرایند یادگیری هم تأثیر مثبت و هم تأثیر منفی بر رفتارهای مخرب محیطزیست دارد. تحقیق حاضر درصدد بررسی تأثیر مثبت و منفی یادگیری و آموزش بر رفتارهای مخرب محیطزیست بوده است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی می باشد که برای جمعآوری داده ها از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان روستاهای شهرستان فریدونکنار به تعداد 6000 نفر بوده اند. حجم نمونه با جدول کرجسی و مورگان 361 نفر محاسبه گردید. روش نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین رفتارهای آلوده کننده آبوخاک در پاسخگویان حدود 2/1 از 4 و میانگین استفاده از سموم شیمیایی و چاه عمیق حدود 1/3 از 10 می باشد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که بیشترین تأثیر بر رفتارهای مخرب محیطزیست به ترتیب مربوط به متغیرهای شدت پیوند افتراقی (72/0=β)، تعداد پیوند با دوستان (26/0=β) و تعداد پیوند با خانواده (17/0=β) می باشند.
کلمات کلیدی
, رفتارهای مخرب محیط زیست, یادگیری اجتماعی, پیوند افتراقی, کشاورزان.@article{paperid:1067688,
author = {میرمحمدتبار, سیداحمد and مظلوم خراسانی, محمد and نوغانی دخت بهمنی, محسن and سیلانیان طوسی, علی اصغر},
title = {تأثیر یادگیری اجتماعی بر رفتارهای مخرب محیط زیست در کشاورزان با تأکید بر نقش آموزش های ترویجی},
journal = {پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی},
year = {2018},
volume = {10},
number = {4},
month = {February},
issn = {2008-5567},
pages = {69--78},
numpages = {9},
keywords = {رفتارهای مخرب محیط زیست، یادگیری اجتماعی، پیوند افتراقی، کشاورزان.},
}
%0 Journal Article
%T تأثیر یادگیری اجتماعی بر رفتارهای مخرب محیط زیست در کشاورزان با تأکید بر نقش آموزش های ترویجی
%A میرمحمدتبار, سیداحمد
%A مظلوم خراسانی, محمد
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%A سیلانیان طوسی, علی اصغر
%J پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
%@ 2008-5567
%D 2018