اقتصاد کشاورزی و توسعه, دوره (27), شماره (106), سال (2019-8) , صفحات (31-54)

عنوان : ( بررسی تأثیر آگاهی از ویژگی های محصولات ارگانیک بر تمایل به مصرف آتی زعفران ارگانیک برای خانوارهای شهرستان مشهد )

نویسندگان: محمد قربانی , امیرحسین توحیدی , پریسا علیزاده ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

اولین گام برای ایجاد انگیزه و تحریک برای مصرف محصولات ارگانیک، شناسایی نگرش و رفتار مصرف کنندگان می باشد. مصرف کنندگان دیدگاه ها و ادراک متفاوتی نسبت به ویژگی های محصولات ارگانیک دارند که بر میزان آگاهی آن ها تأثیرگذار است. با توجه به نقش آگاهی مصرف کنندگان در مصرف محصولات ارگانیک، بررسی عوامل مؤثر بر بهبود آگاهی مصرف کنندگان از محصولات ارگانیک به منظور افزایش تولید و مصرف این محصولات ضروری می باشد. این مطالعه، با استفاده از داده های مربوط به 165 خانوار در مناطق 13 گانه شهرستان مشهد صورت گرفت. برای تعیین حجم نمونه روش نمونه گیری طبقه ای به کار گرفته شد. نخست، عوامل مؤثر بر آگاهی مصرف کنندگان از محصولات ارگانیک با استفاده از الگوی پروبیت و رهیافت همسان سازی نمره گرایش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس اثر آگاهی مصرف کنندگان روی تمایل به مصرف آتی زعفران با برآورد اثر متوسط درمان بر گروه درمان شده ارزیابی شد. نتایج حاصل از الگوی پروبیت نشان داد که متغیرهای تحصیلات، نگرش به کیفیت برچسب محصولات ارگانیک، نگرانی های زیست محیطی و نگرش به درجه تأثیر قیمت محصولات ارگانیک اثر مثبتی بر احتمال وجود آگاهی از محصولات ارگانیک دارند. پس از همسان سازی، تفاوت در میانگین بین دو گروه درمان و شاهد برای متغیرهای تحصیلات، نگرش به درجه تأثیر قیمت محصولات ارگانیک، نگرانی های زیست محیطی و نگرش به کیفیت برچسب محصولات ارگانیک کاهش یافت. نتایج حاصل از برآورد اثر متوسط درمان بر گروه درمان شده نشان داد که میزان تمایل به مصرف زعفران ارگانیک در میان واحدهای گروه درمان شده 66 درصد بیشتر از واحدهای مشابه در گروه شاهد می باشد. بنابراین آگاهی داشتن از محصولات ارگانیک اثر محرک و مثبتی بر میزان تمایل به مصرف آتی زعفران ارگانیک دارد. لذا برای تحریک تقاضا و افزایش فروش، به تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات ارگانیک توصیه می گردد که از تبلیغات برای اطلاع رسانی مصرف کنندگان استفاده نمایند.

کلمات کلیدی

, نگرش مصرف کننده, تمایل به مصرف, همسان سازی, نمره گرایش
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1068255,
author = {قربانی, محمد and توحیدی, امیرحسین and علیزاده, پریسا},
title = {بررسی تأثیر آگاهی از ویژگی های محصولات ارگانیک بر تمایل به مصرف آتی زعفران ارگانیک برای خانوارهای شهرستان مشهد},
journal = {اقتصاد کشاورزی و توسعه},
year = {2019},
volume = {27},
number = {106},
month = {August},
issn = {1022-4211},
pages = {31--54},
numpages = {23},
keywords = {نگرش مصرف کننده، تمایل به مصرف، همسان سازی، نمره گرایش},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی تأثیر آگاهی از ویژگی های محصولات ارگانیک بر تمایل به مصرف آتی زعفران ارگانیک برای خانوارهای شهرستان مشهد
%A قربانی, محمد
%A توحیدی, امیرحسین
%A علیزاده, پریسا
%J اقتصاد کشاورزی و توسعه
%@ 1022-4211
%D 2019

[Download]