آبیاری و زهکشی ایران, دوره (11), شماره (3), سال (2017-9) , صفحات (322-334)

عنوان : ( اثر سطوح مختلف شوری و آب آبیاری بر شاخص های فیزیولوژیک و عملکرد فلفل دلمه گلخانه ای در سیستم هوشمند آبیاری قطره ای )

نویسندگان: محمد سالاریان , امین علیزاده , کامران داوری , حسین انصاری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

از جمله مولفه های مدیریتی برای کاهش مصرف آب و بهبود کیفیت و کمیت محصولات در گلخانـه ، کنتـرل رطوبـت خـاک و شـوری آب آبیـاریمی باشد. به منظور بررسی اثر تنش های کم آبیاری و شوری بر خصوصیات فیزیولوژیکی و عملکرد فلفل دلمه در گلخانه، آزمایشـی طـی زمسـتان و بهـار93-1392 در گلخانه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. برای آبیاری فلفـل دلمـه، سیسـتم هوشـمند آبیـاری قطـره ای بـااستفاده از حسگرهای رطوبتی REC-P55 تعبیه شده در داخل گلدان برای تشخیص مقدار رطوبت خاک و دادن فرمان قطع یا وصل آبیاری به کار رفت. تیمارهای آبیاری اعمال شده در آزمایش عبارت بودند از، آبیاری به مقدار 100% (I2) %85 ،(I1) و 70% (I3) نیاز آبی گیاه (به عنوان عامل فرعی) و سـهسطح شوری به میزان 2/1 (S2) 3 ،(S1) و 6 (S3) دسی زیمنس بر متر (به عنوان تیمار اصلی) با سه تکرار به صورت فاکتوریـل در قالـب طـرح کامـلتصادفی اعمال گردید. نتایج پژوهش نشان داد که اثر شوری و سطوح آب آبیاری بر عملکرد، وزن میوه و تعداد میوه در سطح 1% آماری معنـی دار اسـت . اگرچه تاثیر متقابل تنش های شوری و کم آبیاری بر عملکرد میوه تاثیر معنی داری در سطح 5% داشت، ولی اثر آن بر تعداد میوه معنی دار نبود. بـه عبـارتدیگر دلیل کاهش عملکرد نمی تواند کاهش تعداد میوه باشد بلکه کاهش در تعداد میوه می تواند عامل کاهش میانگین وزن میوه شود. با افـزایش میـزانشوری و کم شدن مقدار آب آبیاری، میزان شاخص کلروفیل برگ کاهش یافت. اعمال تنشهای شوری و کمآبیاری بـر میـزان هـدایت روزنـه ای بـرگ تفاوت معنی داری را بین تیمارها نشان نداد، اگرچه با افزایش میزان شوری و کم شـدن آب، آبیـاری میـزان آن کـاهش یافـت . اسـتفاده از سیسـتم هـای هوشمند آبیاری منجر به صرفه جویی در مصرف آب گردیده است. بطوری که میـزان آب مصـرفی در تیمـار (83/72) S2I1 (70/40) ،S1I1 و (49/63) S3I1 بوده است. همچنین نتایج نشان داده است که وزن تر و خشک، برگ و ریشه و نیـز درصـد آب محتـوای ریشـه و بـرگ در اثـر اعمـال دو تـنشکم آبیاری و شوری کاهش یافته است.

کلمات کلیدی

, شوری, فلفل دلمه, کم آبیاری, هوشمند , REC-P55
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1068285,
author = {سالاریان, محمد and علیزاده, امین and داوری, کامران and انصاری, حسین},
title = {اثر سطوح مختلف شوری و آب آبیاری بر شاخص های فیزیولوژیک و عملکرد فلفل دلمه گلخانه ای در سیستم هوشمند آبیاری قطره ای},
journal = {آبیاری و زهکشی ایران},
year = {2017},
volume = {11},
number = {3},
month = {September},
issn = {2008-7942},
pages = {322--334},
numpages = {12},
keywords = {شوری، فلفل دلمه، کم آبیاری، هوشمند ،REC-P55},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثر سطوح مختلف شوری و آب آبیاری بر شاخص های فیزیولوژیک و عملکرد فلفل دلمه گلخانه ای در سیستم هوشمند آبیاری قطره ای
%A سالاریان, محمد
%A علیزاده, امین
%A داوری, کامران
%A انصاری, حسین
%J آبیاری و زهکشی ایران
%@ 2008-7942
%D 2017

[Download]