عنوان : ( ادراکات فطری(پیشآورده ها) در ملاصدرا آری یا خیر؟ )
نویسندگان: علی جهان , زهرا رسولی ,چکیده
بحث فطرت و امور فطری در انسان از جمله مباحث مهمی است که سابقه طولانی در اندیشه اسلامی و غربی دارد و بسیاری از فلاسفه و متفکران در اینباره به ویژه در اثبات آن سخن گفتهاند به حدی که حتی برخی از صاحبنظران در فلسفه اسلامی، پذیرش ادراکات فطری اخلاقی را بهترین راه حل نسبیگرایی اخلاقی دانستهاند. در این نوشتار ابتدا کاربردهای واژه فطری را درباره ادراکات انسان بیان کرده، سپس دیدگاه ملاصدرا را بر هریک از این کاربردها عرضه کرده و در نهایت به این نتیجه رسیدهایم که برخلاف برخی از فیلسوفان غرب چون افلاطون و لایب نیتس، از نظر ملاصدرا، بنابر مبانی خاص انسانشناختی وی، ازقبیل حدوث جسمانی نفس، انسان ادراکِ فطری به معنای دریافتها و شناختهای حصولیِ پیشین که مقتضای آفرینش وی بوده و از ابتدا همراه او باشند، ندارد و برمبنای اصول و مبانیای چون "مساوقت وجود و علم"، "علم بسیط مشترک بین انسانها" و نیز "علم معلول به ذات خود مستلزم علم به علت است"؛ ادراک حضوری فطری در دیدگاه ملاصدرا قابل پذیرش است.
کلمات کلیدی
, فطرت, معرفت, علم حصولی, علم حضوری@article{paperid:1068486,
author = {جهان, علی and زهرا رسولی},
title = {ادراکات فطری(پیشآورده ها) در ملاصدرا آری یا خیر؟},
journal = {جستارهایی در فلسفه و کلام},
year = {2016},
volume = {48},
number = {2},
month = {June},
issn = {2008-9112},
pages = {55--66},
numpages = {11},
keywords = {فطرت، معرفت، علم حصولی، علم حضوری},
}
%0 Journal Article
%T ادراکات فطری(پیشآورده ها) در ملاصدرا آری یا خیر؟
%A جهان, علی
%A زهرا رسولی
%J جستارهایی در فلسفه و کلام
%@ 2008-9112
%D 2016