عنوان : ( اتّحاد عاقل و معقول از دیدگاه ملاصدرا و ابن سینا )
نویسندگان: محمد سالاری , جهانگیر مسعودی , سید ابوالفضل حسینی ,چکیده
اتحاد عاقل و معقول تلاشی است در راستای تبیین نحوه رابطه علم با عالِم و کیفیت ادراک که به واسطه آن اشکالات معروف وجود ذهنی دفع میشوند. با قبول این نظریه اشکال جوهر و عرض بودن شئ واحد و صدق دو مقوله بر یک شئ که به قول حکیم سبزواری عقلها را سرگردان کرده، مطرح نخواهد شد؛ مدعای ملاصدرا در نظریه اتّحاد این است که هر وجود معقولی، عاقل نیز هست، بلکه هر صورتی که در نفس ناطقه آدمی حاصل گردد، خواه معقول و خواه محسوس، با مدرک خود یکی است. اتحادی که ابن سینا بر ابطال آن برهان اقامه نموده است مربوط به دو موجودی است که قبل از اتحاد در عرض هم بالفعل موجود و متحصل باشند (و تغایر آن دو، حقیقی باشد نه تحلیلی عقلی). صدرا نیز چنین اتحادی را به همان دلیلی که ابن سینا بیان نموده است پذیرفتنی نمیداند. در اتحاد عاقل و معقول، در بحث از علمِ نفس به غیر، فلاسفه اختلاف دارند، در عین حال که همگی اتفاق دارند که هر موجودِ مجردِ قائم بذات، نسبت به خود، عقل و عاقل و معقول است. هیچ یک از حکمای اسلامی در علم مجرد به ذات خود، منکر اتحاد نیست، زیرا در این مورد، صورت ذهنی وجود ندارد تا صورت ذهنی، عارض بر نفس و نه عین آن باشد. آنچه مورد تردید بحث است مربوط به ادراک به غیر است. در حقیقت اینجا یک جوهر است که بهاعتباری عاقل، بهاعتباری عقل و به اعتباری دیگر معقول است. در واقع، اینجا وحدت است نه اتحاد.
کلمات کلیدی
, اتحاد , عاقل, معقول, عالِم و معلوم, نفس; ادراک@article{paperid:1068497,
author = {سالاری, محمد and مسعودی, جهانگیر and سید ابوالفضل حسینی},
title = {اتّحاد عاقل و معقول از دیدگاه ملاصدرا و ابن سینا},
journal = {مطالعات اسلامی},
year = {2017},
volume = {49},
number = {1},
month = {September},
issn = {1010-4992},
pages = {53--72},
numpages = {19},
keywords = {اتحاد ; عاقل; معقول; عالِم و معلوم; نفس; ادراک},
}
%0 Journal Article
%T اتّحاد عاقل و معقول از دیدگاه ملاصدرا و ابن سینا
%A سالاری, محمد
%A مسعودی, جهانگیر
%A سید ابوالفضل حسینی
%J مطالعات اسلامی
%@ 1010-4992
%D 2017