عنوان : ( بررسی تأثیر زبان تبلیغات بیلبوردی بر مخاطب )
نویسندگان: زهرا علی زاده معمار , عطیه کامیابی گل , علی علیزاده ,چکیده
امروزه تبلیغات به عنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی، بخشی از زندگی کنونی انسان را احاطه نموده است. استفاده از زبان به عنوان وسیلهای ارتباطی در تبلیغات اجتناب ناپذیر است و در حال حاضر این عنصر مهم به عنوان ابزاری قدرتمند و با نفوذ در دنیای تبلیغات نقش آفرینی میکند. مقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر زبان غیر رسمی در تبلیغات بیلبوردی مشهد از منظر زبان شناختی تدوین گردیده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 033 نفر از شهروندان مشهدی بود که ساکن مناطق گوناگون بودند و از لحاظ جنسیت، میزان تحصیالت و رده سنی با یکدیگر تفاوت داشتند. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع در دسترس بود و از طریق مصاحبه شفاهی با شرکت کنندگان، دادهها گردآوری شدند. هم چنین برای تجزیه و تحلیل دادهها و پاسخ گویی به سؤاالت تحقیق از آزمون کای دو با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 30 بهره بردهایم. نتایج تحقیق نشان داد زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر پیامهایی که به زبان غیر رسمی است واقع میشوند. عالوه بر این، مشخص شد این امر با میزان تحصیالت مخاطب نیز در ارتباط است، به عبارت دیگر مخاطبان با میزان تحصیالت باالتر تمایل بیشتر به زبان غیر رسمی داشتند، هم چنین دادههای تحقیق حاکی از عدم ارتباط زبان تبلیغ با میزان سن مخاطب بود.
کلمات کلیدی
, تبلیغ, زبان غیر رسمی, اثربخشی, بیلبورد@inproceedings{paperid:1068501,
author = {علی زاده معمار, زهرا and کامیابی گل, عطیه and علیزاده, علی},
title = {بررسی تأثیر زبان تبلیغات بیلبوردی بر مخاطب},
booktitle = {پنجمین کنفرانس بین المللی مطالعات زبان},
year = {2017},
location = {تهران, ايران},
keywords = {تبلیغ، زبان غیر رسمی، اثربخشی، بیلبورد},
}
%0 Conference Proceedings
%T بررسی تأثیر زبان تبلیغات بیلبوردی بر مخاطب
%A علی زاده معمار, زهرا
%A کامیابی گل, عطیه
%A علیزاده, علی
%J پنجمین کنفرانس بین المللی مطالعات زبان
%D 2017