عنوان : ( شناسایی و توصیف الگوی رهبری غالب و ویژگی های آن در مدارس دوره دوم متوسطه شهر بیرجند )
نویسندگان: سمیه زارع , رضوان حسین قلی زاده , بهروز مهرام ,چکیده
هدف اصلی این پژوهش، مطالعه الگوهای رهبری آموزشی در مدارس دوره دوم متوسطه بر اساس طبقهبندی تونی بوش با تأکید بر شناسایی الگوی رهبری غالب و توصیف ویژگیهای آن میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش آمیخته و طرح کمی – کیفی استفاده شد. نخست بهمنظور شناسایی الگوی رهبری غالب با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، دادههای کمی موردنیاز گردآوری شدند. کلیه مدیران و معلمان دوره دوم متوسطه شهر بیرجند جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند که تعداد آنها مشتمل بر 262 نفر میباشد. از این مجموع، 252 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه و به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل دادههای کمی، الگوی رهبری بین فردی بهعنوان الگوی رهبری آموزشی غالب در مدارس موردمطالعه شناسایی شد. در مرحله دوم، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختیافته با مطلعان کلیدی، دادههای کیفی موردنیاز گردآوری شد. مطلعان کلیدی شامل کلیه مدیران و معلمان مدارسی بودند که در مرحله نخست مشمول الگوی رهبری غالب شده بودند. بر اساس نتایج بهدستآمده در این مرحله، ایفای نقش مدیریتی، حمایت دانشآموزان و معلمان، شخصیت مدیر، احترام به دیگران، دغدغه بهبود آموزش، مشارکتجویی از مهمترین ویژگیهای الگوی رهبری غالب در مدارس موردمطالعه به شمار میآیند.
کلمات کلیدی
, الگوهای رهبری آموزشی, رهبری آموزشی, رهبری بین فردی, مدارس دوره دوم متوسطه@article{paperid:1068509,
author = {زارع, سمیه and حسین قلی زاده, رضوان and مهرام, بهروز},
title = {شناسایی و توصیف الگوی رهبری غالب و ویژگی های آن در مدارس دوره دوم متوسطه شهر بیرجند},
journal = {مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی},
year = {2019},
volume = {12},
number = {1},
month = {September},
issn = {2423-5261},
pages = {339--368},
numpages = {29},
keywords = {الگوهای رهبری آموزشی، رهبری آموزشی، رهبری بین فردی، مدارس دوره دوم متوسطه},
}
%0 Journal Article
%T شناسایی و توصیف الگوی رهبری غالب و ویژگی های آن در مدارس دوره دوم متوسطه شهر بیرجند
%A زارع, سمیه
%A حسین قلی زاده, رضوان
%A مهرام, بهروز
%J مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی
%@ 2423-5261
%D 2019