دومین کنفرانس ملی آب و هواشناسی ایران , 2018-05-09

عنوان : ( تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده تاب آوری معیشت کشاورزان روستایی در مواجهه با خشکسالی (مطالعه موردی: دهستان گلمکان شهرستان چناران) )

نویسندگان: مریم قاسمی , شیرین صاحبی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

خشکسالی طی سالیان گذشته، آسیب‌های زیادی را به کشاورزان روستایی وارد کرده است از این رو مطالعه حاضر به شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده تاب آوری کشاورزان در مواجهه با خشکسالی می‌پردازد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و واحد تحلیل کشاورزان 8 روستای در معرض خشکسالی در دهستان گلمکان شهرستان چناران بوده است. براساس مطالعات میدانی و اسنادی گسترده در این مطالعه 16 عامل پیش برنده در مقابل 15 عامل بازدارنده پیش روی تاب‌آوری معیشت کشاورزان در معرض خشکسالی شناسایی و نظرات 96 نفر سوال شد. از بین عوامل پیش برنده، اشتغال در شهرک صنعتی و کسب درآمد از این طریق با میانگین 4.97، و تولید صنایع دستی با میانگین 4.95 و از بین عوامل بازدارنده، عدم بهره گیری از آبیاری مکانیزه (قطره ای و ...) با میانگین 4.81 و عدم وجود برنامه جامع مقابله با خشکسالی در کشور با میانگین 4.58 به عنوان مهم‌ترین عوامل بازدارنده شناسایی گردید. نتایج به دست آمده از آزمون t، نشان می دهد که میانگین عوامل بازدارنده تاب آوری معیشت کشاورزان روستایی با 4.22 بیشتر از میانگین عوامل پیش‌برنده با 4 است، لذا عوامل بازدارنده تاب آوری کشاورزان قوی تر از عوامل پیش برنده عمل کرده است.

کلمات کلیدی

, تاب آوری, معیشت, خشکسالی, دهستان گلمکان, کشاورزان روستایی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1068594,
author = {قاسمی, مریم and صاحبی, شیرین},
title = {تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده تاب آوری معیشت کشاورزان روستایی در مواجهه با خشکسالی (مطالعه موردی: دهستان گلمکان شهرستان چناران)},
booktitle = {دومین کنفرانس ملی آب و هواشناسی ایران},
year = {2018},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {تاب آوری، معیشت، خشکسالی، دهستان گلمکان، کشاورزان روستایی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده تاب آوری معیشت کشاورزان روستایی در مواجهه با خشکسالی (مطالعه موردی: دهستان گلمکان شهرستان چناران)
%A قاسمی, مریم
%A صاحبی, شیرین
%J دومین کنفرانس ملی آب و هواشناسی ایران
%D 2018

[Download]