عنوان : ( بررسی فقهی حقوقی تبلیغات تجاری گمراهکننده )
نویسندگان: سیدمحمدهادی قبولی درافشان , مصطفی بختیاروند , اکرم آقامحمدی ,چکیده
تبلیغات تجاری به عنوان یک عنصر کلیدی در هر راهبرد کسبوکار از طریق ارائه اطلاعات و معرفی کالاها و خدمات، سبب افزایش رقابت در بازار می شوند. تبلیغات مزبور به واسطه انتقال اطلاعات ناظر بر محصولات کارکردی حیاتی در منتفع نمودن هر دو گروه تولیدکنندگان و مصرفکنندگان دارند. از همین رو است که تصور یک اقتصاد سرمایهداری مدرن بدون تبلیغات تجاری دشوار است. با وجود این برخی از تبلیغات تجاری با ارائه اطلاعات گمراهکننده و خلاف واقع و یا استفاده از علائم تجاری گمراهکننده، مصرفکننده را دچار اشتباه کرده و مسئولیتهایی را در برابر ایشان و گاه رقبا که معمولا دارندگان حقوق مالکیت فکری هستند، بوجود می آورند. مقاله حاضر با روش تحلیلی– توصیفی به تبیین مفهوم و تبلیغات تجاری گمراهکننده و رویکرد نظامهای حقوقی اتحادیة اروپایی، ایالات متحده آمریکا، حقوق ایران و فقه امامیه نسبت به این موضوع می پردازد تا از این طریق بتوان در تمهید بستری جهت وضع قوانین دقیق و کارآمد قدمی بردارد.
کلمات کلیدی
, تبلیغات تجاری گمراهکننده, رویه های تجاری غیرمنصفانه, علامت تجاری, حقوق مصرف کننده, قاعده لاضرر@article{paperid:1068708,
author = {قبولی درافشان, سیدمحمدهادی and مصطفی بختیاروند and اکرم آقامحمدی},
title = {بررسی فقهی حقوقی تبلیغات تجاری گمراهکننده},
journal = {پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب},
year = {2015},
volume = {2},
number = {2},
month = {July},
issn = {2476-4213},
pages = {77--98},
numpages = {21},
keywords = {تبلیغات تجاری گمراهکننده، رویه های تجاری غیرمنصفانه، علامت تجاری، حقوق مصرف کننده، قاعده لاضرر},
}
%0 Journal Article
%T بررسی فقهی حقوقی تبلیغات تجاری گمراهکننده
%A قبولی درافشان, سیدمحمدهادی
%A مصطفی بختیاروند
%A اکرم آقامحمدی
%J پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب
%@ 2476-4213
%D 2015