عنوان : ( نقش معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب کاربران به استفاده از وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد )
نویسندگان: مریم شعبانی شایه , معصومه تجعفری , اعظم صنعت جو ,چکیده
هدف: هدف این پژوهش سنجش نقش معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب کاربران به استفاده از وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از روش ارزیابانه و پیمایشی بود. جامعه اول پژوهش، وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و جامعه دوم پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-96 در چهار حوزه علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، و کشاورزی بودند که حجم نمونه از جامعه دوم بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان تعیین شد (356 نفر)، و اعضای نمونه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. پس از تأیید روایی و پایایی سیاهه وارسی و پرسشنامه محققساخته، داده های مورد نیاز پژوهش گردآوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار اس پی اس اس 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در مجموع برای 8 معیار طراحی ترغیبی، 107 مصداق شناسایی شد که در وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بیش از 58 درصد از کل مصداق های شناسایی شده به کار گرفته شده بود. همچنین، در وبسایت این کتابخانه بیشترین توجه به معیار اعتبار وب سایت و در مقابل کمترین توجه به معیار شخصی سازی شده بود. از دیدگاه کاربران، نقش همه معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب آن ها به استفاده از وب سایت کتابخانه بیش از حد متوسط بود. اصالت/ارزش: این پژوهش از معدود پژوهشها در حوزه طراحی ترغیبی در کتابخانهها میباشد. نتایج این پژوهش می تواند مورد استفاده کتابداران و طراحان وبسایت این کتابخانه قرار گیرد و به آنها در طراحی هر چه بهتر و مؤثرتر این وبسایت کمک نماید. کتابداران با آگاهی از نتایج پژوهش میتوانند سبب برقراری ارتباط بهتر کاربران با وبسایت و ترغیب آنها به استفاده و مراجعه مجدد به وبسایت و بهرهگیری از خدمات کتابخانه شوند.
کلمات کلیدی
, طراحی ترغیبی, فناوری ترغیبی, وب سایت, کتابخانه دانشگاهی, دانشگاه فردوسی مشهد@article{paperid:1069067,
author = {شعبانی شایه, مریم and تجعفری, معصومه and صنعت جو, اعظم},
title = {نقش معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب کاربران به استفاده از وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد},
journal = {کتابداری و اطلاع رسانی},
year = {2020},
volume = {23},
number = {1},
month = {April},
issn = {1680-9637},
pages = {75--103},
numpages = {28},
keywords = {طراحی ترغیبی، فناوری ترغیبی، وب سایت، کتابخانه دانشگاهی، دانشگاه فردوسی مشهد},
}
%0 Journal Article
%T نقش معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب کاربران به استفاده از وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد
%A شعبانی شایه, مریم
%A تجعفری, معصومه
%A صنعت جو, اعظم
%J کتابداری و اطلاع رسانی
%@ 1680-9637
%D 2020