اقتصاد کشاورزی و توسعه, دوره (27), شماره (106), سال (2019-11) , صفحات (133-154)

عنوان : ( بررسی و شناسایی عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی با استفاده از رگرسیون فضایی: مطالعه موردی دشت نیشابور )

نویسندگان: محمدرضا کهنسال , هادی رفیعی دارائی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

ناکارآمدی شبکه های بازاریابی محصولات کشاورزی و اختلاف قیمت بین بهای فروش محصولات توسط کشاورزان و قیمت خرید توسط مصرف کننده نهایی به عنوان یکی از مسائل اصلی در نظام بازاریابی محصولات کشاورزی است. هدف اصلی این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی محصولات کشاورزی در دشت نیشابور می باشد. در این مطالعه از مدل ارتقاء یافته مارک آپ برای کل محصولات زراعی و در چارچوب رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR) جهت دستیابی به اهداف استفاده شد. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از 366 نفر از کشاورزان دشت نیشابور در سال 1395 بدست آمد. در این مطالعه، جهت دستیابی به اهداف مورد نظر و تحلیل آمار و اطلاعات و با توجه به معنی داری آماره موران، از رگرسیون وزنی جغرافیایی با هسته های تطبیقی (GWR-A) استفاده شد. نتایج آماره موران نشان داد که خودهمبستگی مثبت فضایی در خصوص حاشیه بازاریابی محصولات زراعی دشت نیشابور وجود دارد. نتایج مدل حاشیه بازاریابی با بکارگیری رگرسیون وزنی جغرافیایی نشان داد که تاثیر هزینه بازاریابی و قیمت خرده فروشی بر حاشیه بازاریابی در اغلب مناطق دشت نیشابور مثبت و سطح زیر کشت تاثیر منفی دارد. همچنین در این مطالعه، ضرایب برآوردی الگوی ارتقاء یافته مارک آپ بصورت منطقه ای و بر اساس موقعیت جغرافیایی کشاورزان بدست آمد. بر اساس نتایج مطالعه پیشنهادات: استفاده از روش های آماری مبتنی بر مکانمندی داده ها در مطالعات مشابه (همچون رگرسیون فضایی)، اصلاح نظام بازاررسانی و فروش محصولات مبتنی بر توسعه شرکتهای بازرگانی حرفه ای، اجرای طرح های اطلاع رسانی ویژه و مرتبط با اطلاعات بازار محصولات کشاورزی و همچنین اجرای برنامه های خاص فرهنگی و اجتماعی ارائه شد.

کلمات کلیدی

, بازاریابی – حاشیه بازاریابی , الگوی مارک آپ , رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR) – نیشابور
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1069264,
author = {کهنسال, محمدرضا and هادی رفیعی دارائی},
title = {بررسی و شناسایی عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی با استفاده از رگرسیون فضایی: مطالعه موردی دشت نیشابور},
journal = {اقتصاد کشاورزی و توسعه},
year = {2019},
volume = {27},
number = {106},
month = {November},
issn = {1022-4211},
pages = {133--154},
numpages = {21},
keywords = {بازاریابی – حاشیه بازاریابی - الگوی مارک آپ - رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR) – نیشابور},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی و شناسایی عوامل موثر بر حاشیه بازاریابی با استفاده از رگرسیون فضایی: مطالعه موردی دشت نیشابور
%A کهنسال, محمدرضا
%A هادی رفیعی دارائی
%J اقتصاد کشاورزی و توسعه
%@ 1022-4211
%D 2019

[Download]