فن آوریهای نوین در توسعه آبزی پروری, دوره (11), شماره (1), سال (2017-5) , صفحات (61-70)

عنوان : ( اثر استفاده از سطوح مختلف دانه آناتو (Bixa orellana) در جیره غذایی، بر شاخص های رشد و بقاء میگوی بزرگ آب شیرین (Macrobrachium Rosenbergii) )

نویسندگان: عبدالرضا جهانبخشی , حمیدرضا احمدنیای مطلق , الناز عرفانی فر , امید صفری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

تاکنون تلاش¬های متعددی در راستای افزایش تولید آبزیان از طریق اثر گذاری بر رشد و کاهش تلفات به وسیله افزودنی¬های مختلف خوراکی صورت گرفته است. این تحقیق به منظور ارزیابی اثر سطوح مختلف پودر دانه گیاه آناتو (Bixa orellana) بر شاخص¬های رشد، بقاء و میزان تولید میگوی بزرگ آب شیرین (Macrobrachium Rosenbergii) انجام گرفت. این مطالعه در چهار تیمار و هر تیمار در سه تکرار انجام شد. تیمارهای مختلف شامل: تیمار شاهد حاوی صفر، تیمار یک حاوی 50، تیمار دو حاوی 150 و تیمار سه حاوی 200 میلی گرم بر کیلو گرم آناتو بود. میگوها بطور تصادفی تقسیم و به 12 عدد تانک پلاستیکی 50 لیتری (20 میگو در هر تانک) معرفی شدند. میگوها دو وعده در شبانه روز و به میزان سه درصد وزن بدن در ساعات 9 و 17 به مدت 8 هفته، در آب با میانگین 1± 31 درجه سانتی¬گراد تغذیه شدند. بر اساس نتایج، تیمارهای دریافت کننده پودر آناتو دارای وزن نهایی، نرخ رشد ویژه و کارایی پروتدین بالاتری نسبت به گروه شاهد بودند (05/0>P). درحالی که ضریب تبدیل غذایی در تیمارهای آزمایشی کاهش یافت (05/0>P). ، تیمارهای حاوی 150 و 200 میلی¬گرم بر کیلوگرم آناتو در شاخص های بهره برداری از پروتئین راندمان بهتری نسبت به تیمار شاهد داشته (05/0>P)، همچنین تیمارهای حاوی 150 و 200 میلی¬گرم بر کیلوگرم آناتو دارای میزان نرخ رشد ویژه و ضریب تبدیل بهتری نسبت به گروه شاهد و تیمار حاوی 50 میلی گرم بر کیلوگرم آناتو بود و اختلاف معنی داری با سایر تیمارها داشتند(05/0>P). میزان بازماندگی تفاوتی بین تیمارهای آزمایشی و تیمار شاهد نشان نداد. با توجه به نتایج حاضر، استفاده از جیره¬های حاوی 150 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم آناتو با یکدیگر اختلاف معنی¬داری را نداشتند اما تیمار سه (200 میلی گرم بر کیلو گرم آناتو) به دلیل اثرات مطلوب¬تر در افزایش میزان رشد، کاهش ضریب تبدیل غذایی و متعاقب آن افزایش میزان تولید نسبت به تیمار دو (150 میلی گرم بر کیلو گرم آناتو) می تواند به عنوان پیشنهاد مناسب تری برای استفاده در جیره های غذایی میگوی بزرگ آب شیرین معرفی شود.

کلمات کلیدی

, دانه آناتو (Bixa orellana), میگوی بزرگ آب شیرین (Macrobrachium Rosenbergii), رشد, ضریب تبدیل غذایی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1069713,
author = {عبدالرضا جهانبخشی and احمدنیای مطلق, حمیدرضا and الناز عرفانی فر and صفری, امید},
title = {اثر استفاده از سطوح مختلف دانه آناتو (Bixa orellana) در جیره غذایی، بر شاخص های رشد و بقاء میگوی بزرگ آب شیرین (Macrobrachium Rosenbergii)},
journal = {فن آوریهای نوین در توسعه آبزی پروری},
year = {2017},
volume = {11},
number = {1},
month = {May},
issn = {2008-0026},
pages = {61--70},
numpages = {9},
keywords = {دانه آناتو (Bixa orellana)، میگوی بزرگ آب شیرین (Macrobrachium Rosenbergii)، رشد، ضریب تبدیل غذایی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثر استفاده از سطوح مختلف دانه آناتو (Bixa orellana) در جیره غذایی، بر شاخص های رشد و بقاء میگوی بزرگ آب شیرین (Macrobrachium Rosenbergii)
%A عبدالرضا جهانبخشی
%A احمدنیای مطلق, حمیدرضا
%A الناز عرفانی فر
%A صفری, امید
%J فن آوریهای نوین در توسعه آبزی پروری
%@ 2008-0026
%D 2017

[Download]