عنوان : ( تحلیل فلسفی ارتباط میان «بینش»، «گرایش» و «منش» و راهکارهای تربیتی دستیابی به رفتار سالم )
نویسندگان: محمدعلی وطن دوست حقیقی مرند ,چکیده
چیستی و چگونگی صدور منش و رفتار در انسان، جزو مسائلی است که فهم دقیق آن، میتواند اساس و پایه تربیت انسان قرار گرفته و مربیان تربیتی را در شیوه رساندن انسان به قله کمال یاری رساند. در جستار حاضر، با روش عقلی و فلسفی و بر پایه مباحث موجود در منطق و فلسفه، مراحل صدور منش یا رفتار در انسان مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته است. در همین راستا، در گام نخست، چهار مرحله «تصور فعل و غایت آن، تصدیق به خیر بودن فعل، شوق و اراده» که در دانش فلسفه مورد بحث قرار میگیرد، در قالب سه اصطلاح «بینش، گرایش و منش» بازنویسی شده و چیستی و چگونگی پیدایش «بینشها»، «گرایشها» و «منشها» تبیین گردیده است. در پایان، «منش و رفتار سالم» به عنوان غایت تربیت انسان و راهکارهای دستیابی به آن، بیان میشود. است. این راهکارها عبارتند از: «اصل تعلیم و تعلّم»، «اصل رفع موانع»، «اصل تذکّر» که به دوشاخه «یادآوری بینشهای درست » و «یادآوری موانع اخلاقی رفتار» تقسیم میشود.
کلمات کلیدی
, بینش, گرایش, منش, شخصیت, راهکار تربیتی@inproceedings{paperid:1069727,
author = {وطن دوست حقیقی مرند, محمدعلی},
title = {تحلیل فلسفی ارتباط میان «بینش»، «گرایش» و «منش» و راهکارهای تربیتی دستیابی به رفتار سالم},
booktitle = {پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی ، علوم تربیتی و سبک زندگی},
year = {2018},
location = {قزوین, ايران},
keywords = {بینش، گرایش، منش، شخصیت، راهکار تربیتی},
}
%0 Conference Proceedings
%T تحلیل فلسفی ارتباط میان «بینش»، «گرایش» و «منش» و راهکارهای تربیتی دستیابی به رفتار سالم
%A وطن دوست حقیقی مرند, محمدعلی
%J پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی ، علوم تربیتی و سبک زندگی
%D 2018