مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, دوره (29), شماره (1), سال (2018-6) , صفحات (149-162)

عنوان : ( تعامل کودکان با فهرست‌های رایانه‌ای: واکاوی ویژگی‌ها و عناصر مطرح در محیط رابط کاربری )

نویسندگان: محمدرضا بدیع زادگان , سیدرحمت اله فتاحی , اعظم صنعت جو ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: شناسایی عناصر مطرح در طراحی فهرست پیوسته کودکان با در نظر گرفتن ویژگی‌های کودکان و طراحی یک فهرست پیوسته نمونه برپایه این عناصر و بررسی چگونگی رفتار کودکان در استفاده از این فهرست. روش‌شناسی: با رویکرد ترکیبی و با استفاده از ابزارهای مصاحبه، روش بلند فکر کردن، و فایل‌های جستجو و ثبت رخداد داده‌های پژوهش گردآوری شد و برپایه تعامل آزمودنی‌ها با یک فهرست رایانه‌ای نمونه (آزمایشی) که توسط پژوهشگر طراحی شده بود انجام گرفت. یافته‌ها: ویژگی‌هایی مانند بهره‌گیری درست از نمادهای تصویری، رنگ و تقسیم‌بندی صفحه‌ها (چیدمان عناصر) به استفاده از فهرست توسط کودکان کمک می‌کند. همچنین کودکان بیشتر از شیوه جستجوی مروری موضوعی برای جستجوی کتاب‌ها در فهرست رایانه‌ای استفاده می‌کنند. همچنین این پژوهش سیاهه‌ای از ویژگی‌ها و عناصر مناسب برای طراحی فهرست‌های پیوسته کودکان ارائه می‌دهد. نتیجه‌گیری: رفتار اطلاع‌یابی کودکان در استفاده از فهرست به‌میزان قابل ملاحظه از نوع واکنشی است که در طراحی فهرست‌های کودکان باید در نظر گرفته شود.

کلمات کلیدی

فهرست برخط؛ محیط رابط کاربر؛ کودکان؛ طراحی فهرست رایانه‌ای
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1069888,
author = {بدیع زادگان, محمدرضا and فتاحی, سیدرحمت اله and صنعت جو, اعظم},
title = {تعامل کودکان با فهرست‌های رایانه‌ای: واکاوی ویژگی‌ها و عناصر مطرح در محیط رابط کاربری},
journal = {مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات},
year = {2018},
volume = {29},
number = {1},
month = {June},
issn = {2252-0503},
pages = {149--162},
numpages = {13},
keywords = {فهرست برخط؛ محیط رابط کاربر؛ کودکان؛ طراحی فهرست رایانه‌ای},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تعامل کودکان با فهرست‌های رایانه‌ای: واکاوی ویژگی‌ها و عناصر مطرح در محیط رابط کاربری
%A بدیع زادگان, محمدرضا
%A فتاحی, سیدرحمت اله
%A صنعت جو, اعظم
%J مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
%@ 2252-0503
%D 2018

[Download]