رفتار حرکتی, دوره (10), شماره (31), سال (2018-6) , صفحات (177-194)

عنوان : ( تأثیر تمرینات ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 ساله )

نویسندگان: جواد زارعی , حمید رضا طاهری تربتی , مهدی سهرابی , عبدالله قاسمی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

ژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرینات ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد اجتماعی و شناختی کودکان نه تا 12 سالة مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت و بدین‌منظور، 40 نفر از دانش‌آموزان پسر نه تا 12 ساله از مدارس ابتدایی مشهد انتخاب شدند. تشخیص اختلال هماهنگی رشدیبا استفاده از پرسش‌نامة دی.‌سی.‌دی.‌کیو و آزمون ام.‌اَی.‌بی.‌سی2 و مصاحبة بالینی و تأیید روان‌پزشک صورت گرفت. شرکت‌کنندگان به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی که از دو زیرگروه تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروه‌ها، تمرینات منتخب را به‌مدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنی‌ها قبل و بعد از تمرینات به‌وسیله آزمون‌های ام.‌اَی.‌بی.‌سی2، وایلند و آدمک گودیناف ارزیابی شدند و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد تمریناتویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معنا‌داری دارد (P<0.05)؛ اما بر عملکرد اجتماعی کودکان تأثیر معناداری ندارد (P<0.05). بنابراین، برنامه‌های تمرینی ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی به بهبود اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی در کودکان دی.‌سی.‌دی کمک می‌کند.

کلمات کلیدی

اختلال هماهنگی رشدی؛ تمرینات؛ عملکرد اجتماعی؛ شناختی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1069917,
author = {زارعی, جواد and طاهری تربتی, حمید رضا and سهرابی, مهدی and عبدالله قاسمی},
title = {تأثیر تمرینات ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 ساله},
journal = {رفتار حرکتی},
year = {2018},
volume = {10},
number = {31},
month = {June},
issn = {2538-273X},
pages = {177--194},
numpages = {17},
keywords = {اختلال هماهنگی رشدی؛ تمرینات؛ عملکرد اجتماعی؛ شناختی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تأثیر تمرینات ویژة انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 ساله
%A زارعی, جواد
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A سهرابی, مهدی
%A عبدالله قاسمی
%J رفتار حرکتی
%@ 2538-273X
%D 2018

[Download]