عنوان : ( درسنامهآموزش حروفاضافه با رویکرد معنی شناسیشناختی برای آموزش به غیر فارسی زبانان (مطالعه موردی: حرفاضافه «از» )
نویسندگان: طاهره وحیدی فردوسی , علی علیزاده , زهرا بادام دری ,چکیده
در این پژوهش سعی شده تا با تکیه بر دستاوردهای رویکردمعنیشناسی شناختی که طرحوارههای تصویری از مهمترین آنها است،رهیافت جدیدی جهت یادگیری معنادار و ماندگارترحرفاضافه «از» در زبان فارسی ارائه شود.لذا ابتدا بر اساس معیارهای تایلر و ایوانز (۲۰۰۳) معانی مکانی و متفاوت این حرفاضافه بر مبنای فرهنگ سخن انوری (۱۳۸۱) انتخاب شد؛سپس جملهها و عبارتهای حاوی این حرف اضافه در کتابهای درسی مرکز آموزشی جامعةالمصطفی مشهدمورد بررسی قرار گرفت.در نهایت، بر مبنای ملاکهای تعیین معنای پیشنمونهای تایلر و ایوانز (۲۰۰۳)، تئوری حوزههای لانگاکر(۱۹۸۷) و طرحوارههای تصویری لیکاف و جانسون (۱۹۸۷)،شیوهپیشنهادی جهت آموزش حرف اضافه «از» برای غیر فارسی زبانان طراحی شده است. روش مورد نظر،مدل ترکیبی متن و تصویر(با کمک پاور پوینت و پوستر) برای آموزش ساختار معنایی این حرفاضافه با توجه به معنای مرکزی ومعانی دیگر آن است.نتایج این تحقیق میتواند در امر آموزش و یادگیری ماندگار این حرفاضافه و توجه بیشتر به اهمیت طرحوارههای تصویری در مبحث تهیه و تدوین مواد آموزشی،راهکارهای مؤثری را پیشنهاد دهد.
کلمات کلیدی
آموزش; حرفاضافه; طرحواره تصویری; معنیشناسی شناختی@article{paperid:1069938,
author = {وحیدی فردوسی, طاهره and علیزاده, علی and بادام دری, زهرا},
title = {درسنامهآموزش حروفاضافه با رویکرد معنی شناسیشناختی برای آموزش به غیر فارسی زبانان (مطالعه موردی: حرفاضافه «از»},
journal = {زبانشناسی و گویش های خراسان},
year = {2017},
volume = {9},
number = {2},
month = {November},
issn = {2008-7233},
pages = {175--202},
numpages = {27},
keywords = {آموزش; حرفاضافه; طرحواره تصویری; معنیشناسی شناختی},
}
%0 Journal Article
%T درسنامهآموزش حروفاضافه با رویکرد معنی شناسیشناختی برای آموزش به غیر فارسی زبانان (مطالعه موردی: حرفاضافه «از»
%A وحیدی فردوسی, طاهره
%A علیزاده, علی
%A بادام دری, زهرا
%J زبانشناسی و گویش های خراسان
%@ 2008-7233
%D 2017