عنوان : ( اثر برنامه اسپارک بر خودپنداره و مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری )
نویسندگان: تکتم امامی کشفی , مهدی سهرابی , فاطمه کیهانی , سیدمجتبی حسینی ,چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامۀ منتخب حرکتی اسپارک بر خودپنداره و مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری میباشد. از بین کلیه دانشآموزان دوم ابتدایی در مراکز اختلالات یادگیری مشهد 30 نفر به روش خوشهای انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه همگن کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 12 جلسه، سه جلسه در هفته و 45 دقیقه در هر جلسه در برنامۀ تمرینی منتخب شرکت کردند. گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود پرداختند. پرسشنامه خودپنداره کودکان پییرز ـ هریس و آزمون تبحر حرکتی برونینکس ـ اوزرتسکی برای ارزیابی آزمودنیها استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین گروه تجربی و کنترل تفاوت معنیداری در نمره کل خودپنداره، تبحر حرکتی و مهارتهای حرکتی ظریف و درشت، وجود داشت (05/0>p). خرده آزمونهای سرعت دویدن و چابکی، تعادل، هماهنگی دوطرفه، سرعت پاسخ، کنترل بینایی ـ حرکتی و هماهنگی اندام فوقانی (05/0>p) و همچنین خرده مقیاسهای وضعیت تحصیلی و عقلانی، ظاهر جسمانی و نگرش، اضطراب و شادی و رضایت در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل، افزایش معنیداری داشت (05/0>p). این نتایج نشان میدهد که برنامه حرکتی اسپارک میتواند در کنار سایر برنامههای آموزشی در مدارس و مراکز اختلالات یادگیری، جهت کمک به کاهش مشکلات این کودکان مورد توجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی
ناتوانیهای یادگیری؛ خودپنداره؛ مهارتهای حرکتی؛ برنامه اسپارک@article{paperid:1070072,
author = {امامی کشفی, تکتم and سهرابی, مهدی and کیهانی, فاطمه and حسینی, سیدمجتبی},
title = {اثر برنامه اسپارک بر خودپنداره و مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری},
journal = {ناتوانی های یادگیری},
year = {2018},
volume = {7},
number = {3},
month = {May},
issn = {2251-8673},
pages = {35--56},
numpages = {21},
keywords = {ناتوانیهای یادگیری؛ خودپنداره؛ مهارتهای حرکتی؛ برنامه اسپارک},
}
%0 Journal Article
%T اثر برنامه اسپارک بر خودپنداره و مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری
%A امامی کشفی, تکتم
%A سهرابی, مهدی
%A کیهانی, فاطمه
%A حسینی, سیدمجتبی
%J ناتوانی های یادگیری
%@ 2251-8673
%D 2018