ناتوانی های یادگیری, دوره (7), شماره (3), سال (2018-5) , صفحات (35-56)

عنوان : ( اثر برنامه اسپارک بر خودپنداره و مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری )

نویسندگان: تکتم امامی کشفی , مهدی سهرابی , فاطمه کیهانی , سیدمجتبی حسینی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامۀ منتخب حرکتی اسپارک بر خود­پنداره و مهارت­های حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی­های یادگیری می­باشد. از بین کلیه دانش‌آموزان دوم ابتدایی در مراکز اختلالات یادگیری مشهد 30 نفر به روش خوشه‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه همگن کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 12 جلسه، سه جلسه در هفته و 45 دقیقه در هر جلسه در برنامۀ تمرینی منتخب شرکت کردند. گروه کنترل به فعالیت‌های معمول خود ‌پرداختند. پرسشنامه خود­پنداره کودکان پی­یرز ـ هریس و آزمون تبحر حرکتی برونینکس ـ اوزرتسکی برای ارزیابی آزمودنی­ها استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین گروه تجربی و کنترل تفاوت معنی‌داری در نمره کل خودپنداره، تبحر حرکتی و مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت، وجود داشت (05/0>p). خرده آزمون‌های سرعت دویدن و چابکی، تعادل، هماهنگی دوطرفه، سرعت پاسخ، کنترل بینایی ـ حرکتی و هماهنگی اندام فوقانی (05/0>p) و همچنین خرده مقیاس‌های وضعیت تحصیلی و عقلانی، ظاهر جسمانی و نگرش، اضطراب و شادی و رضایت در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل، افزایش معنی­داری داشت (05/0>p). این نتایج نشان می­دهد که برنامه حرکتی اسپارک می­تواند در کنار سایر برنامه­های آموزشی در مدارس و مراکز اختلالات یادگیری، جهت کمک به کاهش مشکلات این کودکان مورد توجه قرار گیرد.

کلمات کلیدی

ناتوانی‌های یادگیری؛ خودپنداره؛ مهارت‌های حرکتی؛ برنامه اسپارک
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1070072,
author = {امامی کشفی, تکتم and سهرابی, مهدی and کیهانی, فاطمه and حسینی, سیدمجتبی},
title = {اثر برنامه اسپارک بر خودپنداره و مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری},
journal = {ناتوانی های یادگیری},
year = {2018},
volume = {7},
number = {3},
month = {May},
issn = {2251-8673},
pages = {35--56},
numpages = {21},
keywords = {ناتوانی‌های یادگیری؛ خودپنداره؛ مهارت‌های حرکتی؛ برنامه اسپارک},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثر برنامه اسپارک بر خودپنداره و مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری
%A امامی کشفی, تکتم
%A سهرابی, مهدی
%A کیهانی, فاطمه
%A حسینی, سیدمجتبی
%J ناتوانی های یادگیری
%@ 2251-8673
%D 2018

[Download]