کنفرانس بین المللی مدیریت منابع طبیعی در کشورهای در حال توسعه , 2018-02-25

عنوان : ( ارتباط بین الگوهای پوشش گیاهی با میزان رسوب دهی حوضه با استفاده از مدلسازی هیدرولوژی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز سد فریمان) )

نویسندگان: راضیه معتمدی , فرزانه ناصری , محمود آذری , محمدتقی دستورانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مطالعه ساختار سیمای چشم انداز بر اساس اصول اکولوژی و سنجه های سیمای سرزمین، ابزار مناسبی برای بیان کمی خصوصیات مکانی هر کاربری زمین محسوب می شود. ارزیابی اثرات سنجه های چشم انداز از قبیل الگو، سیما و موقعیت مکانی انواع مختلف اراضی بر خصوصیات هیدرولوژی و رسوب، اطلاعات ارزشمندی را برای تصمیم گیری مناسب و دستیابی به اهداف مدیریت جامع آبخیز فراهم می کند. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط سنجه های سیمای سرزمین و میزان رسوبدهی و تعیین مهمترین سنجه ها در حوزه آبخیز سد فریمان انجام گردید. در مطالعه حاضر پس از تهیه نقشه ی کاربری اراضی و استخراج سنجه های چشم انداز، از مدل SWAT جهت تعیین میزان رسوب هر یک از زیرحوضه های منطقه مورد مطالعه استفاده گردید، پس از آن روش تحلیل مولفه های اصلی و رگرسیون گام به گام به منظور تعیین ارتباط بین سنجه های سیمای سرزمین و میزان رسوب دهی زیرحوضه ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد دو سنجه میانگین اندازه لکه (AREA -MN) و شاخص تنوع سیمپسون (SIDI) با ضریب همبستگی 71 و 76 درصد بیشترین همبستگی را با میزان رسوبدهی زیرحوضه ها داشته اند. نتایج به دست آمده ضرورت توجه به توسعه کاربری های مختلف و ارتباط ان با فرایندهای فرسایش خاک در برنامه ریزی های منابع طبیعی و کاربری زمین را نشان می دهد.

کلمات کلیدی

, رسوب دهی, سنجه های سیمای سرزمین, مدل SWAT, سد فریمان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1070221,
author = {معتمدی, راضیه and ناصری, فرزانه and آذری, محمود and دستورانی, محمدتقی},
title = {ارتباط بین الگوهای پوشش گیاهی با میزان رسوب دهی حوضه با استفاده از مدلسازی هیدرولوژی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز سد فریمان)},
booktitle = {کنفرانس بین المللی مدیریت منابع طبیعی در کشورهای در حال توسعه},
year = {2018},
location = {تهران, ايران},
keywords = {رسوب دهی، سنجه های سیمای سرزمین، مدل SWAT، سد فریمان},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T ارتباط بین الگوهای پوشش گیاهی با میزان رسوب دهی حوضه با استفاده از مدلسازی هیدرولوژی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز سد فریمان)
%A معتمدی, راضیه
%A ناصری, فرزانه
%A آذری, محمود
%A دستورانی, محمدتقی
%J کنفرانس بین المللی مدیریت منابع طبیعی در کشورهای در حال توسعه
%D 2018

[Download]