دانش حسابداری مالی, دوره (5), شماره (1), سال (2018-6) , صفحات (25-52)

عنوان : ( شواهدی از تاثیر جریان های نقدی غیرعملیاتی بر سیاست مدیریت سرمایه در گردش و پیامدهای اقتصادسنجی آن در مدل های تعهدی )

نویسندگان: آرش قربانی , محمدحسین ودیعی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در این تحقیق، با استفاده از یک نمونه شامل 2642 مشاهده از داده¬های سالانه شرکت¬های عضو بورس اوراق بهادار تهران برای دوره 1380 تا 1394، شواهدی ارائه می¬شود که ورود یا خروج جریان¬های نقدی غیرعملیاتی عمده، که با رخدادهای شرکتی مانند عرضه عمومی اولیه یا رخدادهای تامین مالی و سرمایه¬گذاری همبسته است، احتمالا به دلیل تاثیر بر درجه تحمل ریسک، باعث تغییر در سیاست مدیریت سرمایه در گردش و متعاقبا افزایش یا کاهش در میزان سرمایه¬گذاری در سرمایه در گردش می¬شود. مطابق یافته¬های تحقیق، این تغییر می¬تواند به صورت مستقل از شوک¬های فروش باعث تغییر اقلام تعهدی عادی سرمایه در گردش شود و نتیجتا، عدم کنترل آن در مدل¬های تعهدی، باعث بیش-نمایی یا کم¬نمایی اقلام تعهدی غیرعادی، به ویژه در آزمون¬های کشف مدیریت سود حول رخدادهای شرکتی، می¬گردد. شواهد حاصل از شبیه¬سازی مونت کارلویی خطای نوع اول نشان می¬دهند که مدل¬های تعهدی مورد بررسی، میزان اقلام تعهدی غیرعادی را برای نمونه¬های تصادفی از دهک پایین و بالای تغییر جریان¬های نقدی غیرعملیاتی به ترتیب کم¬نمایی و بیش¬نمایی می¬کنند. به دلیل همبستگی جریان¬های نقدی غیرعملیاتی با متغیرهای جداکننده در مطالعات کشف مدیریت سود حول رخدادهای شرکتی، یافته فوق می¬تواند نشان دهد که احتمالا بین خطای اندازه¬گیری سنجه اقلام تعهدی غیرعادی و متغیرهای جداکننده یک همبستگی وجود دارد و لذا نتایج این تحقیقات، در صورت عدم کنترل این همبستگی، دارای تورش است. این تحقیق، ضرورت کنترل تاثیر جریان¬های نقدی غیرعملیاتی بر تغییر سیاست مدیریت سرمایه در گردش را در تحقیقات کشف مدیریت سود، به ویژه حول رخدادهای شرکتی، برجسته می¬کند.

کلمات کلیدی

, جریان های نقدی غیرعملیاتی, مدل های تعهدی, سرمایه گذاری در سرمایه در گردش
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1070528,
author = {قربانی, آرش and ودیعی , محمدحسین},
title = {شواهدی از تاثیر جریان های نقدی غیرعملیاتی بر سیاست مدیریت سرمایه در گردش و پیامدهای اقتصادسنجی آن در مدل های تعهدی},
journal = {دانش حسابداری مالی},
year = {2018},
volume = {5},
number = {1},
month = {June},
issn = {2251-8975},
pages = {25--52},
numpages = {27},
keywords = {جریان های نقدی غیرعملیاتی، مدل های تعهدی، سرمایه گذاری در سرمایه در گردش},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شواهدی از تاثیر جریان های نقدی غیرعملیاتی بر سیاست مدیریت سرمایه در گردش و پیامدهای اقتصادسنجی آن در مدل های تعهدی
%A قربانی, آرش
%A ودیعی , محمدحسین
%J دانش حسابداری مالی
%@ 2251-8975
%D 2018

[Download]