عنوان : ( بررسی راهنماهای جستجوی فهرستهای رایانهای از دو منظر زبانی و نظریه یادگیری شناختی )
نویسندگان: شعله ارسطوپور , فاطمه احمدی نسب ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
مقدمه: با گذشت زمان و افزایش پیچیدگی فهرستهای رایانهای، نیاز به تدوین دستنامههایی برای راهنمایی کاربران دربارة نحوة استفاده از امکانات این نرمافزارها بیشتر شده است. حال، با توجه به ضرورت و اهمیت راهنماهای جستجو، پژوهش حاضر بر آن است تا آنها را از دیدی زبانشناسانه و بر پایة نظریه یادگیریشناختی، بررسی کند. روششناسی: در این راستا از روش تحلیل محتوا استفاده شد؛ که به منظور انجام آن، فرمول فلش-دیانی، الگوی مایر، و الگوی میرزابیگی، خرازی و موسوی (الگوی تدوین محتوای آموزشی بر مبنای نظریه یادگیریشناختی) به کار رفت. به این منظور، سیاهة وارسی برای بررسی عناصر مطرح در الگوی تدوین محتوای آموزشی بر مبنای نظریة یادگیریشناختی تدوین گردید. یافته ها: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که سطح خوانایی بیشتر راهنماهای جستجو از متوسط به بالاست. با وجود این، در برخی از موارد راهنماهای داخلی کتابخانهها از بُعد خوانایی، از راهنماهای پیشفرض نرمافزارها دشوارتر است. از بُعد عناصر اثرگذار بر فهم متن، تفاوت چندانی میان گونههای مختلف راهنما مشاهده نشد. در ضمن، در راهنماهای جستجو، بهندرت به راهکارهای زبانشناختی فرمولبندی عبارت جستجو در زبان فارسی پرداخته شده است.
کلمات کلیدی
راهنماهای جستجو؛ فهرستهای رایانهای؛ نظریه یادگیریشناختی؛ سنجش خوانایی@article{paperid:1070712,
author = {ارسطوپور, شعله and فاطمه احمدی نسب},
title = {بررسی راهنماهای جستجوی فهرستهای رایانهای از دو منظر زبانی و نظریه یادگیری شناختی},
journal = {کتابداری و اطلاع رسانی},
year = {2014},
volume = {17},
number = {3},
month = {October},
issn = {1680-9637},
pages = {55--79},
numpages = {24},
keywords = {راهنماهای جستجو؛ فهرستهای رایانهای؛ نظریه یادگیریشناختی؛ سنجش خوانایی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی راهنماهای جستجوی فهرستهای رایانهای از دو منظر زبانی و نظریه یادگیری شناختی
%A ارسطوپور, شعله
%A فاطمه احمدی نسب
%J کتابداری و اطلاع رسانی
%@ 1680-9637
%D 2014