مطالعات زبان و ترجمه, دوره (50), شماره (4), سال (2018-3) , صفحات (25-55)

عنوان : ( بررسی محتوای نگارشی کتابهای فارسی راهنمایی و دبیرستان و مقایسه آنها با کتاب های انگلیسی )

نویسندگان: ژیلا قائمی , رضا پیش قدم ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

نگارش به‌عنوان بخشی از زبان‌شناسی کاربردی، از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به نقش اساسی که کتاب‌های درسی در بافت آموزشی ایفا می‌کنند و با تکیه بر این مهم که یادگیری صحیح و بنیادی مهارت‌های نگارشی، راهی برای رسیدن به استقلال و خودکفایی در حوزه‌های کاربردی زبان به‌خصوص در راستای ارتباطات علمی، ادبی و فرهنگی به‌شمار می‌آید، این پژوهش به جنبه‌های آموزشی مربوط به نگارش در کتاب‌های فارسی دوره‌های راهنمایی و دبیرستان می‌پردازد؛ همچنین آن‌ها را با کتاب‌های نگارش انگلیسی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند مقایسه می‌کند. این پژوهش مقایسه‌ای، سه جنبة تقسیم موضوعات، ترتیب موضوعات و نحوة ارائة مطالب نگارشی را شامل می‌شود. نتایج حاصل، درصد فراوانی مطالب مربوط به نگارش در سه دورة راهنمایی در قالب نکته‌پردازی و در دورة متوسطه در قالب درس، ناهماهنگی در ترتیب موضوعات و از همه مهم‌تر کم‌رنگ بودن اصل فرآیندمحوری در نحوة ارائة موضوعات نگارشی در کتاب‌های درسی فارسی است.

کلمات کلیدی

, نگارش فارسی, نگارش انگلیسی, تقسیم موضوعات, ترتیب موضوعات, اصل فرایند محوری
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1071026,
author = {قائمی, ژیلا and پیش قدم, رضا},
title = {بررسی محتوای نگارشی کتابهای فارسی راهنمایی و دبیرستان و مقایسه آنها با کتاب های انگلیسی},
journal = {مطالعات زبان و ترجمه},
year = {2018},
volume = {50},
number = {4},
month = {March},
issn = {2383-2878},
pages = {25--55},
numpages = {30},
keywords = {نگارش فارسی، نگارش انگلیسی، تقسیم موضوعات، ترتیب موضوعات، اصل فرایند محوری},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی محتوای نگارشی کتابهای فارسی راهنمایی و دبیرستان و مقایسه آنها با کتاب های انگلیسی
%A قائمی, ژیلا
%A پیش قدم, رضا
%J مطالعات زبان و ترجمه
%@ 2383-2878
%D 2018

[Download]