پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران , 2018-09-04

عنوان : ( بررسی تاثیر سه نوع بسته بندی بر زوال بذر پرایم شده و غیرپرایم کنجد (Sesamum indicum) ، طی شرایط متفاوت انبارداری )

نویسندگان: رضا توکل افشاری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

به منظور بررسی اثر شرایط مختلف نگهداری بذر بر قابلیت انبارداری بذور پرایم شده کنجد آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملاًتصادفی با سه تکرار انجام شد. فاکتورهای آزمایش شامل پرایم بذر با استفاده از محلول 5.0 درصد پتاسیمنیترات به مدت 12 ساعت )دو سطح پرایم نشده و پرایم شده(، نوع بستهبندی بذور )سه سطح نانو، پلاستیک همراه با خلأ و فویل آلومینیوم(، دو سطح دمایی ) 10 و 05 10 و 11 درصد( ،9 ، درجهسانتیگراد(، و چهار سطح رطوبتی ) 0 وشش سطح مدت زمان 105 و 185 روز( بودند. پس از اعمال تیمارهای ،125 ،95 ،65 ، انبارداری ) 05 پرایمینگ، بذور خشک شدند و در بسته های مورد آزمایش، بستهبندی شده و تحت شرایط انبار به مدت 6 ماه انبار شدند . نتیجه تجزیه واریانس نشان داد که با افزایش مدت زمان انبارداری، همچنین با افزایش مقدار رطوبت محتوی بذر و دمای انبارداری بنیه بذرها به مرورکاهش پیدا میکند و در شاخص های مورد بررسی این کاهش در همان ماه های ابتدایی در تیمار رطوبت 11 درصد و دمای 05 درجهسانتیگراد رخ داد که نشان دهنده تاثیر بیشتر شرایط نگهداری نسبت به زمان انبارداری و نوع بستهبندیها در حفظ کیفیت بذرها بود. برای شاخصهای درصد و سرعت جوانهزنی کنجد، بین اثرات اصلی و اثرات متقابل دو و سهگانه تفاوت معنیداری درسطح احتمال یک درصد وجود داشت. بذرهای نگهداری شده در بسته نانو در دما و رطوبت بالا نسبت به سایر بسته ها زوال کمتری نشان دادند. بنابراین بسته- بندی نانو باعث حفظ کیفیت بذرها در شرایط رطوبت و دمای بالا شده و به عنوان بستهبندی مناسب، دراین شرایط توصیه می شوند.

کلمات کلیدی

, انبارداری, بذر کنجد, بستهبندی, زوال
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1071341,
author = {توکل افشاری, رضا},
title = {بررسی تاثیر سه نوع بسته بندی بر زوال بذر پرایم شده و غیرپرایم کنجد (Sesamum indicum) ، طی شرایط متفاوت انبارداری},
booktitle = {پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران},
year = {2018},
location = {کرج, ايران},
keywords = {انبارداری، بذر کنجد، بستهبندی، زوال},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی تاثیر سه نوع بسته بندی بر زوال بذر پرایم شده و غیرپرایم کنجد (Sesamum indicum) ، طی شرایط متفاوت انبارداری
%A توکل افشاری, رضا
%J پانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران
%D 2018

[Download]