عنوان : ( تاثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 سال )
نویسندگان: جواد زارعی , حمید رضا طاهری تربتی , مهدی سهرابی , عبدالله قاسمی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
عنوان نشریه: مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار) : پاییز 1395 , دوره 22 , شماره 3 #R00122 ; از صفحه 188 تا صفحه 198 . عنوان مقاله: تاثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 سال نویسندگان: زارعی جواد, طاهری حمیدرضا*, سهرابی مهدی, قاسمی عبداله * مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی چکیده: اهداف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر تمرین های ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان 12-9 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت. مواد و روش ها: 40 نفر از دانش آموزان پسر 12-9 سال از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. تشخیص اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسش نامه ارزیابی اختلال هماهنگی رشدی ونسخه ارزیابی کلی حرکت درکودکان، مصاحبه بالینی و تایید روان پزشک صورت گرفت. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی که از دو زیرگروه تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروه ها، تمرین های منتخب را به مدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنی ها قبل و بعد از تمرینات به وسیله آزمون های ارزیابی کلی حرکت درکودکان و آدمک گودیناف ارزیابی شدند. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تاثیر معنا دار دارد (P<0.05). نتیجه گیری: به نظر می رسد که برنامه های تمرینی ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی به بهبود اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی کمک می کند
کلمات کلیدی
, اختلال هماهنگی رشدی, انفرادی, گروهی, مشارکتی, عملکرد شناختی@article{paperid:1071616,
author = {زارعی, جواد and طاهری تربتی, حمید رضا and سهرابی, مهدی and عبدالله قاسمی},
title = {تاثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 سال},
journal = {روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران},
year = {2016},
volume = {22},
number = {3},
month = {November},
issn = {2228-7515},
pages = {189--198},
numpages = {9},
keywords = {اختلال هماهنگی رشدی، انفرادی، گروهی، مشارکتی، عملکرد شناختی},
}
%0 Journal Article
%T تاثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 سال
%A زارعی, جواد
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A سهرابی, مهدی
%A عبدالله قاسمی
%J روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران
%@ 2228-7515
%D 2016