عنوان : ( ویژگی های روان سنجی مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد )
نویسندگان: حسین کارشکی , محمد کوهی ,چکیده
علاوه بر هوش و استعداد، متغیرهای دیگری مانند ارزشدهی دانشجویان به تکالیف تحصیلی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان مؤثر است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس ارزشدهی به تکالیف تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی در سال 95-1394 بود. نمونه با استفاده از فرمول کوکران 306 نفر تعیین شد و پژوهیدگان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان پنج دانشکده انتخاب شدند. مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی لو و همکاران (2012) توسط پژوهیدگان تکمیل گردید. پایایی مقیاس از طریق روش آلفای کرونباخ و روایی از طریق روایی محتوایی و روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) احراز شد. نتایج نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه (94/0) و برای خرده مؤلفهها (77/0 تا 87/0) بود. تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس چهار عامل را نشان داد که 78/50 درصد از واریانس ارزش تکلیف تحصیلی را تبیین میکند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی بیانگر برازش قابلقبول مقیاس با دادهها بود. بنابراین، مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی همسانی درونی خوبی دارد و از اعتبار کافی در دانشجویان ایرانی برخوردار است.
کلمات کلیدی
ارزش تکلیف؛ مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی؛ روا سازی@article{paperid:1071739,
author = {کارشکی, حسین and کوهی, محمد},
title = {ویژگی های روان سنجی مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد},
journal = {پژوهشنامه تربیتی-دانشگاه آزاد بجنورد},
year = {2018},
volume = {13},
number = {53},
month = {March},
issn = {1735-7659},
pages = {115--130},
numpages = {15},
keywords = {ارزش تکلیف؛ مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی؛ روا سازی},
}
%0 Journal Article
%T ویژگی های روان سنجی مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد
%A کارشکی, حسین
%A کوهی, محمد
%J پژوهشنامه تربیتی-دانشگاه آزاد بجنورد
%@ 1735-7659
%D 2018