عنوان : ( اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر روی نشخوار فکری، نظم جویی شناختی هیجانی و شیوه حل مسئله در افراد افسرده )
نویسندگان: فرید برمال , جواد صالحی فدردی , زهرا طبیبی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی آموزش ذهن ¬آگاهی و تأثیر آن بر روی نشخوار فکری، نظم جویی شناختی هیجانی و شیوه حل مسئله در افراد افسرده اجرا شد. در این پژوهش، از روش شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایشی و کنترل استفاده شد. به این منظور، از بین 70 نفر دانشجوی داوطلب دانشگاه پیام نور دهدشت، تعداد 24 نفر دختر که نمرات افسردگی آنها در آزمون افسردگی بک 15 و بالاتر بود انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. هر دو گروه پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)، مقیاس پاسخ¬های نشخوارگری (RRS)، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجانی (CERQ)، و پرسشنامه شیوه حل مسئله کیسدی و لانگ (PSSI) را در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند، گروه آزمایشی 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد، کسانی که آموزش ذهن ¬آگاهی در یافت کردند در نمرات افسردگی، نشخوار فکری، نظم جویی شناختی هیجانی ناسازگار و شیوه حل مسئله ناکارآمد کاهش و در نمرات نظم جویی شناختی هیجانی سازگار و شیوه حل مسئله کارآمد نسبت به گروه کنترل افزایش نشان دادند. نتیجه آن که آموزش ذهن ¬آگاهی می¬تواند در کمک به افسردگی، نشخوار فکری، نظم جویی شناختی هیجانی و شیوه حل مسئله مفید واقع شود.