دانشگاه علوم پزشکی مازندران - Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, دوره (29), شماره (171), سال (2019-4) , صفحات (130-144)

عنوان : ( مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه تغییرات ساختاری مغز در اثر اختلال طیف اوتیسم برپایه تحلیل حجمی تصاویر تشدید مغناطیسی )

نویسندگان: شیوا صنعتی , مهدی سعادتمند , سیروس نکویی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه: بیماری اوتیسم یک اختلال روانی است که در سال‌های اولیه زندگی رخ داده و باعث بروز مشکلات فردی و اجتماعی مختلف می‌شود. با تشخیص زودهنگام اوتیسم می‌توان از بسیاری از عوارض این بیماری جلوگیری نمود. مواد و روش کار: در این مقاله سعی گردیده تا مهمترین مقاله‌ها در زمینه اثر اوتیسم بر تغییرات حجم، ساختار و عملکرد مغز، براساس آنالیز تصاویر MRI و fMRI، مورد بررسی قرار گیرد. به عبارت دقیقتر، 10 مقاله درباره تغییرات ساختار و عملکرد مغز در اثر اوتیسم، 37 مقاله در رابطه با روش‌های اندازه‌گیری حجم مغز و 14 مقاله مرتبط با تغییرات حجم مغز در مبتلایان به اوتیسم بررسی شده‌اند. نتایج: تحقیقات انجام شده بیانگر افزایش حجم کلی مغز از 58/1% تا 10% در کودکان اوتیسمی بوده است. اگرچه محققان افزایش حجم ماده خاکستری در نواحی شکنج گیجگاهی قدامی چپ، شکنج حلقوی خلفی چپ، شیار مهمیزی راست، شکنج زبانی چپ و راست، پرکنئوس چپ و تالاموس راست را گزارش نموده‌اند، اما ماده سفید تغییر حجم قابل ملاحظه‌ای نداشته است. همچنین، آنالیز تصاویر fMRI مغزی بیانگر آن است که شناخت احساسات و حالات چهره در مبتلایان به اوتیسم، به دلیل کاهش فعالیت در شکنج دوکی، کم می‌شود. همچنین، فعالیت مغزی مبتلایان به اوتیسم در نواحی مخروطی تشخیص چهره و بروکا کمتر از افراد سالم بوده است. نتیجه‌گیری: می‌توان از تغییرات ساختاری و عملکردی مغز در بیماران اوتیسم برای تشخیص و ارزیابی بیماری استفاده نمود. بویژه آنالیز تغییرات ساختاری در تصاویر MRI می‌تواند در تشخیص زودهنگام بیماری اوتیسم در کودکان زیر 2 سال راه‌گشا باشد.

کلمات کلیدی

, اوتیسم, تصاویر تشدید مغناطیسی (MRI), تصاویر تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI), حجم‌سنجی مغز, بخش‌بندی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1072132,
author = {صنعتی, شیوا and سعادتمند, مهدی and سیروس نکویی},
title = {مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه تغییرات ساختاری مغز در اثر اختلال طیف اوتیسم برپایه تحلیل حجمی تصاویر تشدید مغناطیسی},
journal = {دانشگاه علوم پزشکی مازندران - Journal of Mazandaran University of Medical Sciences},
year = {2019},
volume = {29},
number = {171},
month = {April},
issn = {1735-9260},
pages = {130--144},
numpages = {14},
keywords = {اوتیسم، تصاویر تشدید مغناطیسی (MRI)، تصاویر تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI)، حجم‌سنجی مغز، بخش‌بندی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه تغییرات ساختاری مغز در اثر اختلال طیف اوتیسم برپایه تحلیل حجمی تصاویر تشدید مغناطیسی
%A صنعتی, شیوا
%A سعادتمند, مهدی
%A سیروس نکویی
%J دانشگاه علوم پزشکی مازندران - Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
%@ 1735-9260
%D 2019

[Download]