عنوان : ( عرفان و تصوف در منظومۀ فکری علامه مجلسی )
نویسندگان: هادی وکیلی , قاسم قریب ,چکیده
عرفان اسلامی برخلاف دیگر شاخههای علوم اسلامی، تنها درمیان قشر اندیشمند و عالم باقی نماند و با مخاطب قرار دادن عموم مردم، جریانی باعنوان تصوف را در جامعۀ اسلامی ایجاد کرد. بحث بر سر شرعی بودن یا نبودن عرفان اسلامی، عالمان متشرع را در دو گروه مخالفان و موافقان عرفان نظری قرار داد. در دورۀ صفوی اندیشههای ضد تصوف در آثار عالمان متشرع و فقیهان، بیشتر نمایان میشد که با انگیزههای مذهبی و روشنگری پیوند داشت. درحالیکه گروهی مانند محمدطاهر قمی و میرلوحی از اساس با اندیشههای عرفا مخالف بودند، عالمانی چون ملا محسن فیض کاشانی و ملاصدرا با تمایز نهادن میان اندیشههای عرفان نظری و عملکرد صوفیان بازاری و عوام به دنبال استفاده از نظریههای عرفانی در تفسیر متون دینی بودند. علامه محمدباقر مجلسی دیدگاه و موضعی میان دو گروه عالمان پیشگفته اتخاذ نمود. وی با تمایز نهادن میان اندیشههای عرفان نظری و مناسک صوفیان عوام، رسوم و اعتقادات گروه دوم را مطلقاً باطل و غیرشرعی و عقلی اعلام کرد؛ ازسویدیگر، در برخورد با بزرگان عرفان و اندیشههای آنان، اصل تفسیر عرفانی برمبنای مکتب امامان شیعه(ع) را پذیرفت. تقسیم جریان تصوف به شیعه و اهلسنت و تبیین آموزههای پذیرفته شده مشترک میان تشیع و تصوف، دو محور اصلی بومیکردن عرفان نظری توسط علامه مجلسی است.
کلمات کلیدی
, علامه مجلسی, عرفان نظری, تصوف عامیانه, تفسیر عرفانی@article{paperid:1072390,
author = {وکیلی, هادی and قریب, قاسم},
title = {عرفان و تصوف در منظومۀ فکری علامه مجلسی},
journal = {پژوهشنامه عرفان},
year = {2018},
volume = {9},
number = {18},
month = {October},
issn = {۲۵۳۸-۵۱۳۵},
pages = {225--249},
numpages = {24},
keywords = {علامه مجلسی، عرفان نظری، تصوف عامیانه، تفسیر عرفانی},
}
%0 Journal Article
%T عرفان و تصوف در منظومۀ فکری علامه مجلسی
%A وکیلی, هادی
%A قریب, قاسم
%J پژوهشنامه عرفان
%@ ۲۵۳۸-۵۱۳۵
%D 2018