تازه های علوم شناختی, دوره (20), شماره (3), سال (2018-12) , صفحات (67-88)

عنوان : ( تأثیر آرایش تمرین آشکار و ضمنی (پنهان) بر یادگیری مهارت حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلاژی اسپاستیک )

نویسندگان: علیرضا صابری کاخکی , حمید رضا طاهری تربتی , سعیده صلصالی , میثم بیک ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه: هدف مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آرایش های تمرین آشکار و ضمنی بر اکتساب و یادگیری مهارت حرکتی در کودکان دارای فلج مغزی همی پلاژی اسپاستیک انجام شد. روش: جامعه ی آماری این پژوهش را دانش آزموزان مدارس استثنایی شهر تهران تشکیل میدادند. از این جامعه 40 کودک هفت تا 13 ساله ی راست دست مبتلا به عارضه ی فلج مغزی همی پلاژی به صورت دردسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در چهار گروه تمرینی مسدود، تصادفی، تعدیل سازی مقیاس و کم خطا تقسیم شدند. مراحل تحقیق شامل اکتساب، یادداری، آزمون تکلیف ثانویه و انتقال بود، و تحت نظر متخصص کاردرمانگر انجام شد. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه با در واقع، .)P>0/ اندازه گیریهای مکرر نشان داد که اثر اصلی گروه در تمام مراحل معنادار است ) 05 آرایش های تمرین ضمنی )کم خطا، تعدیل سازی مقیاس( در مراحل اکتساب، یادداری، تکلیف ثانویه و انتقال به طور معناداری عملکرد بهتری نسبت به آرایش تمرین آشکار )مسدود و تصادفی( داشتند. نتیجه گیری: نتیجه گیری کلی پژوهش حاضر این است که استفاده از آرایش تمرین ضمنی، نقش حافظه ی کاری را در مراحل اولیه یادگیری حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلاژی کاهش میدهد. به طور کلی، پژوهش حاضر درک تأثیر شیوه های ضمنی بر اکتساب و یادگیری مهارتهای حرکتی را افزایش داده و نظریه ی بازپردازش آگاهانه را تأیید میکند.

کلمات کلیدی

, حافظه ی کاری, فلج مغزی همی پلاژی اسپاستیک, نظریه ی بازپردازش آگاهانه, یادگیری آشکار, یادگیری ضمنی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1072574,
author = {صابری کاخکی, علیرضا and طاهری تربتی, حمید رضا and سعیده صلصالی and بیک, میثم},
title = {تأثیر آرایش تمرین آشکار و ضمنی (پنهان) بر یادگیری مهارت حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلاژی اسپاستیک},
journal = {تازه های علوم شناختی},
year = {2018},
volume = {20},
number = {3},
month = {December},
issn = {1561-4174},
pages = {67--88},
numpages = {21},
keywords = {حافظه ی کاری، فلج مغزی همی پلاژی اسپاستیک، نظریه ی بازپردازش آگاهانه، یادگیری آشکار، یادگیری ضمنی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تأثیر آرایش تمرین آشکار و ضمنی (پنهان) بر یادگیری مهارت حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلاژی اسپاستیک
%A صابری کاخکی, علیرضا
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A سعیده صلصالی
%A بیک, میثم
%J تازه های علوم شناختی
%@ 1561-4174
%D 2018

[Download]