بوم شناسی کشاورزی-Journal of Agroecology, دوره (10), شماره (2), سال (2018-9) , صفحات (565-579)

عنوان : ( تأثیر زئولیت، میکوریزا و سوپرجاذب بر رشد و استقراراولیه گیاه مرتعی دارویی بومادران در خاکهای آلوده به فلزات سنگین معادن متروکه سیمان (مطالعه (Achillea millefolium L.) موردی: کارخانه سیمان شرق مشهد) )

نویسندگان: Reyhane Azimi , Gholamali Heshmati , محمد فرزام , مرتضی گلدانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امروزه معدنکاویها تا مساحت زیادی موجب تخریب مراتع میگردد، برای عبور از این بحران، نیاز فراوانی به احیاء اراضی تخریب یافته به وسیله استقرار گیاهان در مناطق معدنکاوی شده احساس میشود. روشهای جدید اصلاح مراتع مبتنی بر استفاده از رهیافتهای زیستی و غیرزیستی (زئولیت، سوپرجاذب و میکوریزا) میتواند به استقرار گیاهان در این مناطق کمک کند. این تحقیق با هدف بررسی امکان افزایش استقراراولیه و رشد گیاه مرتعی در اراضی معدنکاوی شده آلوده به فلزات سنگین، ابتدا نشاءهای کشت شده در گلخانه با میکوریزا (Achillea millefolium L.) دارویی بومادران زئولیت و سوپرجاذب تلقیح و سپس در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با چهار تکرار در منطقه نیمه خشک اراضی (Glomus intraradices) 1394 کشت شد. گیاهان فقط یکبار در زمان کشت آبیاری شدند. در این تحقیق درصد استقرار، - معدنکاوی کارخانه سیمان شرق مشهد در سال 95 ارتفاع گیاهان کاشته شده، درصد کلونیزاسیون میکوریزا با ریشه گیاه بومادران در اراضی و برخی از خصوصیات مورفولوژیکی از جمله وزن خشک اندام- هوایی، وزن خشک ریشه و وزن خشک کل گیاه اندازهگیری شد. تیمارهای میکوریزا، زئولیت و سوپرجاذب موجب افزایش استقرار اولیه گیاهان (بهترتیب 0 گرم)، اف زایش وزن خش ک / 0 و 5 /57 ،0/ 6 سانتیمتر)، افزایش وزن خشک اندام هوایی ( 73 / 12 و 3 /3 ،14/ 33 و 11 درصد) افزایش ارتفاع ( 3 ، 50 0 گرم) نسبت به شاهد شدند. نتایج نشان داد که تیمارهای میکوریزا، زئولیت و / 0 و 64 /73 ، 0 گرم) و وزن خشک کل گیاه ( 1 / 0 و 14 /15 ،0/ ریشه ( 26 سوپرجاذب بهترتیب بیشترین تأثیر را بر افزایش استقرار اولیه و بهبود خصوصیات رشدی گیاه بومادران داشتند و میتوان جهت استقرار اولیه گیاهان در اراضی آلوده به فلزات سنگین منطقه معدنکاوی شده کارخانه سیمان شرق مشهد در منطقه نیمهخشک واقع شدهاند پیشنهاد کرد.

کلمات کلیدی

, عرصه, کود بیولوژیک, مراتع, نشاءکاری
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1072643,
author = {Reyhane Azimi and Gholamali Heshmati and فرزام, محمد and گلدانی, مرتضی},
title = {تأثیر زئولیت، میکوریزا و سوپرجاذب بر رشد و استقراراولیه گیاه مرتعی دارویی بومادران در خاکهای آلوده به فلزات سنگین معادن متروکه سیمان (مطالعه (Achillea millefolium L.) موردی: کارخانه سیمان شرق مشهد)},
journal = {بوم شناسی کشاورزی-Journal of Agroecology},
year = {2018},
volume = {10},
number = {2},
month = {September},
issn = {2008-7713},
pages = {565--579},
numpages = {14},
keywords = {عرصه، کود بیولوژیک، مراتع، نشاءکاری},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تأثیر زئولیت، میکوریزا و سوپرجاذب بر رشد و استقراراولیه گیاه مرتعی دارویی بومادران در خاکهای آلوده به فلزات سنگین معادن متروکه سیمان (مطالعه (Achillea millefolium L.) موردی: کارخانه سیمان شرق مشهد)
%A Reyhane Azimi
%A Gholamali Heshmati
%A فرزام, محمد
%A گلدانی, مرتضی
%J بوم شناسی کشاورزی-Journal of Agroecology
%@ 2008-7713
%D 2018

[Download]